kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴

اقتصاد در آینه رسانه‌ها


  ابهام  در سازوکار حذف پردرآمدها
روزنامه همشهری
این روزنامه  به ابهامات فراوان حذف ثروتمندان از دریافت  یارانه‌ پرداخت و نوشت: مهلت دولت برای تدوین آیین‌نامه نحوه شناسایی و حذف یارانه نقدی پردرآمدها در حالی به پایان رسیده است که شماری از شهروندان در تماس مستقیم با روزنامه همشهری از اینکه بدون اطلاع قبلی یارانه نقدی آنان حذف شده، شدیدا گله‌مند هستند.
تماس خبرنگاران روزنامه همشهري با اين شهروندان نشان مي‌دهد كه يارانه نقدي آنان بين يك تا 3‌ماه گذشته قطع شده است. تعدادي از اين افراد اعلام كردند كه بازنشسته تأمين اجتماعي يا حقوق بگير ساده هستند اما در عين حال بدون هيچ اطلاعي يارانه نقدي آنان حذف شده است...
به ‌نظر مي‌رسد عدم‌ تمايل دولت به اعلام شاخص شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها باعث شده تا در اين زمينه سؤالات جدي برقرار باشد. دولت طبق قانون بودجه سال 94ملزم شده است تا پايان خرداد‌ماه آيين‌نامه شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها را تصويب كند. كليات اين آيين‌نامه به تصويب هيأت دولت رسيده اما مكانيسم شناسايي و حذف يارانه نقدي پردرآمدها در اختيار وزارت رفاه قرار گرفته است. همشهري در چند نوبت تقاضاي گفت‌وگو با مقامات ارشد وزارت رفاه را مطرح كرده تا دست‌كم معلوم شود دولت با چه مكانيسمي به شناسايي و حذف يارانه برخي شهروندان از دريافت يارانه نقدي اقدام كرده و برنامه بعدي چيست؟
با اين حال تاكنون هيچ‌يك از مقامات وزارت رفاه حاضر به پاسخگويي نشده‌اند. پيگيري روزنامه همشهري از نمايندگان مجلس هم نشان مي‌دهد كه آنان مهلت دولت را در اين زمينه تمام‌شده مي‌دانند و دولت بايد شفاف و علني اعلام كند شاخص شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها چيست و چه اقداماتي براي عملياتي شدن اين بخش از قانون بودجه انجام شده است؟
کاهش قدرت خرید مردم
روزنامه آفتاب یزد
یک  نماینده حامی دولت در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم ثبات قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان تقاضای مردم برای خرید کالاهای مصرفی کاهش یافته است؟ به آفتاب یزد گفته: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مثل گذشته نیست که مردم قدرت خرید بالایی داشته باشند و حتی مراجعات به نمایندگان هم نشان می‌دهد که فقر مقداری زیاد شده است.
غلامعلی جعفرزاده افزود: ما از دولت انتظار داریم که در امور اقتصادی یک دولت رفاه هم باشد در حالی که اکنون به هر دلیلی این چنین نیست. من فکر می‌کنم در حوزه رفاه مردم برنامه‌های دولت تا حدی ضعیف باشد. شرایط اقتصادی کشور، رونق بازار کسب و کار و تنظیم بازار دست دولت است و دولت باید برنامه‌هایی برای تنظیم بازار داشته باشد. جعفرزاده در عین حال گفت: قطعا امسال در ماه رمضان شاهد التهاب قیمتی نبوده‌ایم و خیلی دچار شوک‌های ناشی از بی‌انضباطی بازار نیستیم اما به هر حال قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است.
قاچاق چهار برابر واردات رسمی!
روزنامه اعتماد
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد درباره کاهش تجارت خارجی کشورمان و دلخوشی به برخی آمارها  هشدار داد:  آمار جديد ارايه شده از سوي گمرك اصلا موجب خوشحالي نيست چرا كه سهم كالاهاي اساسي در حجم واردات همواره كمتر از ١٠ درصد كل واردات كشور را رقم مي‌زند اما بيش از ٤ برابر اين رقم توسط مبادي غير رسمي به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود. آنچه عنوان مي‌شود كه بازار از كالاهاي مصرفي اشباع شده است نيز صحيح نيست چرا كه بازار اشباع نشده بلكه قدرت خريد مردم كم شده است. اين روال موجب شد ميزان كالاهاي موجود در بازارها بيش از نياز به نظر برسد.
از سوي ديگر بايد در نظر بگيريم كه با آمارهاي ارايه شده گمرك نبايد ذوق‌زده شويم و به مثبت شدن تراز تجاري ايران دل خوش كنيم چرا كه ثبت تراز ٢١ ميلياردي براي سه ماهه نخست سال در محاسبه كل تراز سال به ٨٠ ميليارد دلار خواهد رسيد كه نسبت به تراز ١٠٠ ميليارد دلاري سال گذشته كاهش داشته است. اين امر نشان مي‌دهد كه روز به روز از سهم تجارت خارجي ايران كاسته مي‌شود و زماني بايد به اين تراز‌هاي تجاري دل خوش كرد و ذوق كرد كه تراز تجاري‌مان از ٣٠٠ ميليارد دلار عبور كند و ميزان صادرات بيش از واردات شود. در حال حاضر كه بيشتر صادرات غيرنفتي ايران با سوبسيد انرژي محقق مي‌شود نمي‌توان تراز تجاري را مثبت خواند. عمده صادرات غير نفتي ما محصولات پتروشيمي و سيمان است كه هر دو از سوبسيد گاز دولتي استفاده مي‌كنند. قطعا نبايد با اين آمار ذوق كنيم.
زماني بايد از تراز تجاري‌مان ذوق كنيم كه كالاهايي در ليست صادرات‌مان قرار گيرد كه با دسترنج نيروي انساني بومي تهيه شده است. از سوي ديگر بايد توجه كنيم كه ٨٠ درصد واردات به كشور مواد اوليه مورد نياز كارخانجات است و ١٠ درصد نيز گندم و برنج است. زماني كه بازار اشباع است و كارخانجات مواد ‌اوليه وارد مي‌كنند و سهم تجاري تغيير خاصي نمي‌كند نشان مي‌دهد كه كارخانه‌ها با ظرفيت كامل توليد نمي‌كنند و در حال ركود به سر مي‌برند. اين يك واقعيت است كه هر روز سهم‌مان از تجارت خارجي در حال كم شدن است يعني سهم ٢/١ درصدي ايران در تجارت جهاني در حال حاضر ٤/٠ درصد است كه براي رسيدن به سهم‌مان بايد ميزان حضورمان در بازارهاي جهاني را سه‌برابر كنيم.
 بی‌توجهی بانک‌ها به بخشنامه‌های بانک مرکزی
روزنامه ایران
ارگان رسمی دولت درباره وضعیت وام‌دهی بانک‌ها و میزان پایبندی آنها به بخشنامه‌های نهاد بالا دستی ،یعنی بانک مرکزی نوشت: درحالی که متقاضیان زیادی منتظر دریافت وام خرید مسکن که به‌تازگی از سوی شورای پول و اعتبار افزایش یافته است، هستند اکثر بانک‌های کشور تمایل چندانی برای پرداخت این نوع وام از خود نشان نمی‌دهند...
با وجودی که چند هفته از تصویب و ابلاغ این مصوبه می‌گذرد، تاکنون چند بانک محدود با پرداخت وام 60 میلیون تومانی موافقت کرده‌اند که در برخی از موارد نرخ سودی که برای این نوع وام درنظر گرفته‌اند نیز با مصوبه شورای پول و اعتبار تفاوت دارد. بانک مرکزی مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر رفع انحصار بانک مسکن و امکان ورود سایر بانک‌ها به پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن را ابلاغ کرده که در این میان برخی بانک‌ها با پرداخت این تسهیلات موافقت و برخی نیز مخالفت و برخی دیگر با پرداخت کمتر از ۶۰ میلیون تومان موافقت کرده‌اند یا روش‌های خود برای پرداخت تسهیلات مسکن را دارند.
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، همه بانک‌ها می‌توانند از محل منابع داخلی خود تا سقف ۶۰ میلیون تومان با نرخ سود متعارف و مصوب ۲۱ درصد برای خرید مسکن و سود تسهیلات عقود مشارکت مدنی ۲۴ درصد برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت کنند. این درحالی است که برخی از بانک‌ها قصد دارند. تسهیلات خرید مسکن را با 3 درصد سود بیشتر یعنی 24 درصد و به میزان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کنند.