kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۳۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲

آبرسانی به 40 روستای استان همدان با تانکر انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: آب‌رسانی ۴۰ روستای استان در حال حاضر با تانکر انجام می‌شود.

همدان- خبرنگار کیهان

حبیب مومیوند در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: بیشتر روستاهای مذکور که در مجموع 6 درصد روستاهای استان را شامل می‌شود در مناطق شمالی و به ویژه شهرستان‌های کبودر ‌آهنگ و فامنین واقع شده‌اند.
وی ادامه داد: با گرم‌تر شدن هوا و افزایش مصرف آب، احتمال افزایش تعداد روستاهایی که آبرسانی با تانکر دارند، وجود دارد.
وی یادآور شد: البته با افزایش تعداد روستاهای دارای تجهیزات آبرسانی و نیز اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلف، تعداد روستاهای مذکور از 200 فقره در سال 92 به 40 مورد کاهش یافته است.
مومیوند اعلام کرد: کاهش شدید بارندگی‌ها، بروز خشکسالی، افزایش دمای هوا و تبخیر زیاد آب باعث خشک شدن نیمی از منابع آب همدان شده و برداشت بی‌رویه از این منابع نیز بحران را تشدید کرده است.
وی اظهار داشت: متاسفانه مصرف بی‌رویه آب در منازل روستائیان نیز بالاست به طوری که برای آبیاری باغچه‌های حیاط و باغات اطراف خانه‌ها و امور دیگر از آب آشامیدنی استفاده می‌شود و لذا مصرف روستائیان در بیشتر مواقع از مناطق شهری بالاتر بوده و به دو برابر الگوی مصرف می‌رسد.
وی ادامه داد: تامین آب آشامیدنی روستاهای همدان از طریق 900 حلقه چاه عمیق و دستی و 400 رشته قنات و چشمه انجام می‌گیرد که در سال جاری با تشدید خشکسالی، نیمی از قناتها و چشمه‌ها خشک شده است.
مومیوند اضافه کرد: 20 مجتمع آب‌رسانی در روستاها در دست اجرا و تعدادی نیز در مرحله مطالعاتی قرار دارد که برای تکمیل و آغاز به کار آنها 580 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.