kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
به رغم مخالفت برخی از مسئولان استان البرز

همایش به غرب باج نمی‌دهیم در کرج برگزار شد

همایش «به غرب باج نمی‌دهیم» با موضوع بررسی پرونده هسته‌ای در کرج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، این همایش که در روزهای اخیر با مخالفت برخی از مسئولان استان البرز روبه‌رو بود با حضور گسترده مردم، خانواده معظم شهدا و ایثارگران و بسیجیان استان البرز در مسجد امام سجاد(ع) کرج برگزار شد.
مهرداد بذرپاش که سخنران این همایش بود طی سخنانی به تحلیل مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 پرداخت و اظهار داشت: ما از زمان دولت دکتر مصدق در تحریم هستیم و تاکنون سه نسل تحریم علیه ایران اعمال شده است.
وی افزود: حال این پرسش مهم مطرح می‌شود  که چگونه تحریم نسل سوم فشار بیشتری بر اقتصاد ایران و مردم ما وارد کرده است.
بذرپاش گفت: چگونه است که در اوج تحریم‌ها و نظارت‌ها ما می‌توانیم 19 هزار سانتریفیوژ خریداری کرده و یا خودمان در داخل تولید کنیم اما برای واردات یک داروی چرک خشک‌کن ساده عاجز می‌شویم.
این نماینده مجلس گفت: ما در سال 87 چرخه دانش هسته‌ای را تکمیل کرده و به غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد رسیده بودیم در آن تاریخ خاویر سولانا از طرف کشورهای غربی طرحی را برای ما آورد که مورد قبول ایران قرار گرفت. وی قرار بود برای تدوین جزییات دوباره به ایران سفر کند.
وی در شرایطی که غربی‌ها آماده مذاکره و توافق با ایران بودند ناگهان فتنه‌ای بزرگ در سال 88 به راه افتاد و رویکرد غربی‌ها بلافاصله تغییر کرد به صورتی که دو هفته بعد از انتخابات اوباما نخستین واکنش را نشان داد و گفت: دولت ایران مشروعیت ندارد و دیگر با آن مذاکره نمی‌کنیم. چندی بعد نیز وزیر دفاع آلمان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تیر آخر را زده و گفتند تا مردم ایران در خیابان‌ها هستند باید تحریم‌های سنگینی را اعمال کنیم تا حکومت ایران در برابر جنبش سبز سر تعظیم فرود آورد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: درآن مقطع عده‌ای از ایران به خارج از کشور سفر کرده و مدام به سناتورهای آمریکایی می‌گفتند ایران را تحریم کنید لذا غربی‌ها وارد فاز جدیدی از تحریم‌ها علیه ما شدند.
این نماینده مجلس در ادامه به بیان اشتباهات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخت و گفت: در ژنو پنج خطای راهبردی مرتکب شدند نخست اینکه هول شدند و به دشمن پیام دادند که ما وامانده‌ایم، دوم سیاه‌نمایی کردند، سوم در مذاکرات تعادل را رعایت نکردند، چهارم خطوط قرمز را به درستی تعیین و رعایت نکرده و پنجم ظرفیت‌های داخلی را نادیده گرفتند.
بذرپاش ادامه داد: ظرفیت‌های مهم داخلی از جمله مجلس شورای اسلامی، منتقدان دلسوز و نیروهای مؤمن ولایی را با الفاظی زشت خطاب قرار داده و تحقیر کردند و نتیجه این پنج خطای راهبردی تنظیم یک صفحه توافق پر از غلط در لوزان بود.
وی تأکید کرد: مردم و تیم مذاکره‌کننده باید هوشیار باشند آمریکایی‌ها نقشه‌های دیگری برای ما طراحی کرده و در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای تنها ظاهر قضیه است و اهداف پشت پرده اهمیت بیشتری دارد.
نماینده تهران در مجلس در ادامه با بیان اینکه در پشت پرده مذاکرات هسته‌ای آمریکایی‌ها چند نقشه برای ما طراحی کرده‌اند، گفت: در آن تاریخ و در حین مذاکرات ایران با 5+1 بلافاصله قیمت نفت از حدود 100 دلار به 47 دلار کاهش یافت.
بذرپاش تصریح کرد: نتیجه این کاهش شدید قیمت نفت این بود که اگر همین امروز تحریم‌ها را بردارند و ما فروش نفت خود را به شرایط عادی دو برابر امروز برسانیم باز هم حتی یک دلار درآمد نفتی کشور بیشتر نخواهد شد.
وی سپس با طعنه به مسئولان دولتی فعلی گفت: چطور می‌شود که هرگاه شما سرکار می‌آیید قیمت نفت به نصف و حتی یک دهم کاهش می‌یابد اما وقتی کنار می‌روید قیمت نفت به بالای 100 دلار می‌رسد اگر این اتفاق در زمان دکتر جلیلی می‌افتاد معلوم نیست چه اتهاماتی به تیم مذاکره‌کننده می‌زدید.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سپس به نقشه دوم آمریکایی‌ها علیه منافع ایران اشاره کرد و گفت: نقشه دوم مربوط به ‌PMD و به عبارتی نظارت بر فعالیت‌های نظامی ایران است. من به صراحت می‌گویم حتی 10 درصد بندهای مربوط به نظارت در توافقات لوزان برای پرونده هسته‌ای نیست چرا که با این شرایط فعالیت‌های هسته‌ای ما عملا پلمب شده است و دشمن به دنبال نفوذ به صنایع نظامی و موشکی ایران است.
در این همایش پدر شهید احمدی‌روشن با اشاره به مذاکرات هسته ای اخیر از توافقات لوزان به عنوان توافقات منحوس یاد کرد.