kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵

واشنگتن‌پست: چرخش قدرت به سمت ایران است(خبر ویژه)

یک روزنامه آمریکایی با نگرانی نوشت با وجود هزینه 25 میلیارد دلاری آمریکا، این ایران است که نفوذش در عراق رو به گسترش است.



واشنگتن پست با اشاره به بسیج نیروهای مردمی برای مقابله با فتنه داعش نوشت: پرچم‌های زرد و سبزی که در تمام مسیر و بر فراز بام‌ها افراشته شده است، تردیدی به جا نمی‌گذارد که چه گروهی رهبری این جنگ را برعهده دارد. گردان‌های حزب‌الله؛ یک گروه شیعه که نقش اصلی را در آزادسازی این مناطق ایفا کرده است. نیروهای مرتبط با ایران در صف اول جنگ در مناطق دیگر بودند اما در این ماه با سقوط رمادی مرکز استان الانبار، نیروهای نزدیک به ایران مواضع بالاتری را اتخاذ کرده‌اند. این نیروها شامل گروه‌های مختلف از جمله نیروهای حزب‌الله می‌شود. تا همین اواخر، دولت عراق از اعزام واحدهای بسیج مردمی که ترکیبی از شبه نظامیان شیعه و داوطلبان مردمی که تابستان گذشته شکل گرفت، به استان الانبار خودداری می‌کرد. مقامات عراقی نگران بودند که اعزام آنها به میدان نبرد در منطقه‌ای که اکثریت جمعیت آن را سنی‌ها تشکیل می‌دهند ممکن است به افزایش درگیری‌های فرقه‌ای منجر شود اما زمانی که نیروهای عراقی در الرمادی شکست خوردند، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق واحدهای مردمی را به منطقه فراخواند و سیاستمداران محلی نیز خواستار کمک آنها شدند.
این روزنامه اضافه کرد:«اکنون نیروهای شیعه از جمله نیروهای سازمان بدر با اجرای عملیاتی،  از سمت شمال شرق به سوی شهر حرکت می‌کنند. از سوی دیگر حزب‌الله هم از سمت جنوب شرقی به طرف شهر حرکت می‌کنند.» در پایگاه ارتش عراق در حبانیه، حدود 20 مایلی شهر رمادی ژنرال قاسم المحمدی، فرمانده عملیات الانبار توضیح داد که ارتش عراق و شبه نظامیان شانه به شانه هم می‌جنگند.
زیدعلی سودانی، یکی از اعضای نیروهای حزب‌الله گفت: ما این منطقه را پنج روز پیش آزاد کردیم و اکنون ارتش برای حفظ آن به ما کمک می‌کند. نیروهای ارتش خیلی ضعیف‌تر از نیروهای مردمی هستند؛ اما ای کاش آنها نیز به قدرت نیروهای بسیج مردمی بودند.
گردان‌های حزب‌الله به زرادخانه راکت‌ها، سامانه‌های موشکی زمین به هوا و سلاح‌های سنگین خود می‌بالد. ابومصطفی، یکی از اعضای این گروه گفت: سال‌هاست که ما راکت‌های گراد و کاتیوشا در اختیار داریم اما ارتش، تازه به چنین سلاح‌هایی دسترسی پیدا می‌کند.
با وجودی که آمریکا تاکنون بیش از 25 میلیارد دلار خرج کرده تا نفوذ خود را در ارتش عراق بیشتر کند، اما همچنان چرخش قدرت به سمت ایران در جریان است.