kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۰۱
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

چهار سوی پنج قاره


  آغاز رزمايش مشترک آمريکا و کره جنوبي
هفته‌ها پس از اعلام کره شمالی مبنی بر آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک از یک زیردریایی، رزمایش بزرگ و مشترک ضدزیردریایی آمریکا و کره جنوبی دیروز در آبهای جزیره ججو آغاز شد. وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد این رزمایش سه روزه که هدف از آن مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز زیردریایی‌های کره شمالی است، در آبهای جزیره ججو واقع در جنوب کره جنوبی برگزار می‌شود.
تسلیحات هسته‌ای علیه آمریکا
وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد که تسلیحات هسته‌ای این کشور ابزاری برای مقابله با تعرض نظامی و تهدید هسته‌ای آمریکا است که از عدم اعتماد متقابل ناشی می‌شود. در بیانیه دستگاه دیپلماسی کره‌شمالی آمده است که سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی جنبه‌ای دفاعی دارند و در اختیارداشتن آنها برای مقابله با تهدید آمریکا علیه این کشور است.
کمک پنتاگون به ویتنام
وزیر دفاع آمریکا پس از بازدید از یک کشتی گارد ساحلی ویتنام که در درگیری با کشتی چینی‌ها صدمه دیده بود، قول داد که 18 میلیون دلار برای خرید قایق‌های آمریکایی به ویتنامی‌ها بدهد. متحدان آمریکا در شرق آسیا از جمله ژاپن و ویتنام تا کنون تنش‌های متعدد و مکرری با نیروی دریایی چین داشته‌اند.
عدم تصویب طرح «قانون آزادی» در سنا
پس از اینکه سنای آمریکا به طرح «قانون آزادی» رای نداد، کاخ سفید  سنا را «بی‌مسئولیت» خطاب کرد.  این قانون ضدتروریسم به سرویس‌های امنیتی از جمله آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه می‌داد مکالمات تلفنی شهروندان را شنود کنند که نیمه شب یکشنبه به وقت محلی پایان یافت.
هشدار اتحادیه اروپا نسبت به خروج یونان از حوزه یورو
رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، خروج یونان از حوزه یورو می‌تواند اعتماد را در حوزه یورو از میان ببرد. یونکر تاکید کرد که صندوق بین‌المللی پول باید همچنان از یونان حمایت کند. با این حال کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته گفت که به اروپا بستگی دارد که بخواهد تدابیر لازم را برای پیشگیری از تهدید ورشکستگی در اتحادیه اروپا اتخاذ کند.
200 رزمایش روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: در تابستانی که پیش رو است نیروی هوایی این کشور 200 رزمایش خواهند داشت.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از جمله این رزمایش‌ها، مانور کشورهای مستقل مشترک‌المنافع خواهد بود.