kayhan.ir

کد خبر: ۴۵۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
به منظور تأمین نظر شورای نگهبان صورت گرفت

حذف مصوبه استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی از قانون انتخابات

نمایندگان مجلس به منظور تأمین نظر شورای نگهبان مصوبه قبلی خود مبنی بر استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس را از قانون انتخابات مجلس حذف کردند.


به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح ماده 29 و الحاق یک تبصره به ماده 52 قانون انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و به اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا این طرح را مصوب کردند.
به موجب مصوبه مجلس، وکلای ملت برای تأمین نظر شورای نگهبان با 131 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در مجلس جزء 13 الحاقی به بند (ب) ماده 29 را حذف کردند.
پیش از این مجلس در این بند مقرر کرده بود که مجریان شبکه‌های استانی صدا و سیما باید برای ورود به انتخابات مجلس استعفا دهند که در نهایت آن حذف شد.
البته رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن کشوری و رؤسای اتاق‌های اصناف و تعاون در استان و اعضای شورای اسلامی شهرها نیز طبق این اصلاحیه باید برای ورود به انتخابات مجلس استعفا دهند.
همچنین خانه ملتی‌ها در مصوبه مهم دیگری که با 152 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در مجلس آن را به تصویب رساندند، کل ماده 2 طرح اصلاحیه قانون انتخابات مجلس را برای تأمین نظر شورای نگهبان حذف کردند.
گفتنی است نمایندگان مجلس پیش از این در ماده 2  قانون انتخابات مجلس مصوب کرده بودند که صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس برای دوره بعدی انتخابات استمرار می‌یابد.
مصوبه استمرار صلاحیت نمایندگان با اعتراضات گسترده کارشناسان و فعالان سیاسی روبرو شده بود تا جایی که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد مصوبه مجلس مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شده است.
سوال نمایندگان از وزرای کار و راه
نمایندگان ملت در جلسه علنی دیروز از توضیحات دو وزیر کار و راه قانع شدند.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با 107 رأی موافق از پاسخ‌های وزیر راه به سؤال حمید رسایی نماینده تهران درباره مسکن مهر قانع شدند.
در خلاصه سؤال رسایی از وزیر راه و شهرسازی آمده بود: علت بی‌توجهی و عدم پیشرفت طرح‌های مسکن مهر در کشور چیست؟
وزیر راه در توضیحات خود اظهار داشت: پیشرفت مسکن مهر در دولت یازدهم متوقف نشده  بلکه تسریع در پیشرفت آن و تحویل واحدها را شاهد هستیم.
وی گفت :  42 درصد تحویل واحدهای مسکن مهر در دوره یک سال و نیم مسئولیت ما بوده است.
آخوندی اظهار داشت: من به خاطر تعهدی که به رهبر معظم انقلاب داده‌ام تمام این واحدها را حتی با منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی اجرا می‌کنم و اجازه نمی‌دهیم به هیچ وجه یک سر سوزن به مردم فشار وارد شود.
باهنر نائب رئیس مجلس نیز گفت: آقای آخوندی اعلام کرده جمله‌ای که به نقل بنده بیان شده مبنی بر اینکه گفته‌ام «طرح مسکن مهر طرح مزخرفی است» سندی ندارد.
نمایندگان مجلس همچنین با 114 رأی موافق از پاسخ‌های وزیر کار به سؤال حسین طلا نماینده تهران درباره مشکلات کارگران معدن قانع شدند.
حسین طلا نماینده تهران در این سوال تاکید کرده بود:  انفجار گاز در معدن زغال سنگ، در معدن منطقه پاوه دانا و ناکارآمدی و ناتوانی بازرسان کار در حفظ جان کارگران که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از آن گردیده است.
علی ربیعی وزیر کار نیز در پاسخ خود اظهار داشت:  تجهیزات ایمنی محیط کار ما قدیمی بوده و از سال 92 ما مطالعه‌ای در این زمینه آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش اعظم این تجهیزات نیاز به نوسازی دارد.
وی ادامه داد : مرگ حتی یک نفر و یا معلولیت یک نیروی کار درد وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است اما ایمن‌سازی فضای کار فرایندی زمانبر است.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز «احزاب» را موظف به ارائه گزارش مالی به کمیسیون احزاب کردند.
نمایندگان همچنین در طرح نحوه فعالیت گروه‌های سیاسی، منابع درآمدی احزاب را تعیین و تصویب کردند.
به موجب مصوبه مجلس، منابع درآمدی احزاب عبارتند از: حق عضویت اعضا، کمک‌ها و هدایای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، وجوه حاصل از فعالیت‌های قانونی انجام شده در چهارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه، کمک‌ها و یارانه‌های دولتی.
همچنین در جلسه علنی دیروز محمد حسن‌نژاد و ابراهیم نکو نمایندگان مرند و رباط کریم در مجلس به عنوان ناظر مجلس در شورای بورس و اوراق بهادار انتخاب شدند.
وزیر ورزش به مجلس احضار شد
سؤال ملی نماینده ایلام از وزیر ورزش درباره علت گسترش بداخلاقی در ورزش و دخالت در امور فدراسیون‌ها در صحن علنی خانه ملت اعلام وصول شد.
سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان نیز  به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی در مورد عدم نظارت کافی بر شعب بانک شهر با توجه به گزارشات مبنی بر فریب و کلاهبرداری بعضی از شعب بانک شهر نسبت به مشتریان خود تذکر داد.
گفتنی است جمعی از مالباختگان شرکت لیزینگ یاس خودرو در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیتشان دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.