kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۱

قاچاق 126 میلیون دلاری موبایل فقط در یک ماه

نزدیک به یک میلیون دستگاه تلفن همراه در فروردین ماه امسال به کشور وارد شده که 91 درصد آن، معادل 126 میلیون دلار، قاچاق بوده است.

به گزارش ایسنا، گمرک اعلام کرد: آمار واردات تلفن همراه در نخستین ماه سال جاری حاکی از آن است که ارزش کل واردات این کالا در کشور حدود 14میلیون دلار بوده و این در حالی است که براساس همین آمار ارزش متوسط هر کیلو 510 دلار است. این آمار نشان می‌دهد که در این مدت میزان واردات تلفن همراه، معادل 27 تن بوده و اگر متوسط وزن هر دستگاه تلفن همراه 250گرم باشد، نزدیک به 110 هزار دستگاه تلفن همراه در فروردین ماه به صورت قانونی وارد کشور شده است.
این در حالی است که در سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که تنها 9 درصد از واردات گوشی تلفن همراه به صورت قانونی است. بنابراین با در نظر گرفتن این رقم به نظر می‌رسد در نخستین ماه سال جاری حدود 140 میلیون دلار تلفن همراه وارد کشور شده که 91 درصد آن معادل بیش از 126 میلیون دلار قاچاق بوده است.
در نتیجه می‌توان گفت به طور کلی 274 تن دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده است که با در نظر گرفتن همان متوسط وزنی، بیش از یک میلیون دستگاه تلفن همراه از مبادی قانونی و غیر قانونی وارد شده باشد. براساس گزارش مجلس در سال قبل، مقایسه میزان واردات تلفن همراه با میزان فروش این کالا در بازار نشان می‌دهد که 91 درصد تلفن‌های همراه موجود در بازار کشور به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند.
در این مورد رئیس اتحادیه صنفی دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی نیز تصریح کرده بود که قاچاقی بودن تلفن‌های همراه باعث می‌شود تنها 10 درصد این تلفن‌ها گارانتی داشته باشند و سهمی که به واردات غیرقانونی مربوط می‌شود بدون ضمانت درست به فروش برسد.
همچنین آمار گمرک از میزان واردات گوشی موبایل در نخستین ماه سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به ماه مشابه در سال قبل واردات موبایل به کشور به لحاظ وزنی، 16/5 درصد و به لحاظ ارزشی حدود 11 درصد افزایش یافته است.
در سال گذشته مجموعاً 700 تن گوشی تلفن همراه به ارزش 301 میلیون دلار به کشور وارد شد و ارزش هر کیلو از این کالا معادل 408 دلار بوده است که با در نظر گرفتن متوسط وزنی 250 گرم برای هر دستگاه تلفن همراه به نظر می‌رسد در سال گذشته مجموعاً دو میلیون و 800 هزار موبایل تنها از طریق قانونی به کشور وارد شده باشد که این البته نزدیک به 9 درصد کل واردات این کالا را تشکیل می‌دهد.