kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲

چهار سوی پنج قاره


  سقوط جنگنده آمریکایی در خلیج فارس
 سخنگوی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: «یک جت جنگنده این کشور روز سه شنبه در خلیج فارس سقوط کرد.» به گفته این سخنگو،  هواپیمای اف 18 آمریکا عصر سه شنبه کمی پس از برخاستن از روی ناو «تئودور روزولت» سقوط کرد.
نزاع نفتی بین کویت و عربستان
نزاع نفتی میان کویت و عربستان بالا گرفت و کویت رسما از دادگاه بین‌المللی درخواست کرد برای حل این مشکل وارد عمل شود. روزنامه کویتی «الجریده» اعلام کرد که رایزنی‌ها میان کویت و عربستان در خصوص چاه‌های نفتی مشترک به بن‌بست خورده و به راه‌حلی که هر دو طرف را راضی کند، نرسیده است.
بحران سیاسی در مقدونیه
در پی تشدید بحران سیاسی و امنیتی در مقدونیه، وزرای کشور و حمل و نقل به همراه یک مقام امنیتی ارشد در وزارت کشور از دولت محافظه‌کار مقدونیه استعفا کردند.
 مقدونیه از زمان استقلال از یوگسلاوی در سال 1991 با شدیدترین بحران سیاسی خود مواجه شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که اپوزیسیون مقدونیه اعلام کرد دولت تلفن‌های 20هزار تن از جمله پلیس، قضات، رهبران مذهبی، روزنامه‌نگاران و دیپلمات‌های خارجی را شنود کرده است.
تظاهرات گسترده در زادگاه حضرت مسیح (ع)
کمیته «مقاومت مردمی علیه شهرک‌سازی و دیوار حائل»، سه‌شنبه در بیت‌لحم(زادگاه حضرت مسیح (ع) ) تظاهراتی به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد «یوم‌النکبه» برگزار کرد. صدها تن از شهروندان بیت‌لحم در این تظاهرات شرکت کردند.  نظامیان رژیم صهیونیستی در مکان تظاهرات حاضر و تظاهرات کنندگان را محاصره کردند تا مانع از رسیدن آنها به مسیر شهرک‌های صهیونیستی شوند.
توافق آمریکا و روسیه
رسانه‌های روسیه با اشاره به دیدارهای وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود و رئیس جمهور روسیه اعلام کردند، مسکو و واشنگتن به منظور اجرای کامل توافقنامه مینسک توافق کردند. به گزارش روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با مقام‌های روسی، پنج شرط اوباما در مورد مسئله اوکراین را به طرف روسی ابلاغ کرده است.