kayhan.ir

کد خبر: ۴۴۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
نتیجه یکی از طرح‌های دوران تصدی کلانتری اعلام شد

وابستگی بیشتر کشور به واردات محصولات کشاورزی

در حالی که عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت هاشمی خودکفایی در کشاورزی را مزخرف می‌داند اخیراً مشخص شده که یکی از طرح‌های دوران مسئولیت وی پس از گذشت 20 سال از اجرا نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه باعث وابستگی بیشتر کشور به واردات محصولات کشاورزی شده است.

در این باره رئیس شورای ملی زیتون اذعان کرد: طرح طوبی که در سال 1372 (دوران تصدی کلانتری) برای کشت چهار محصول مهم فندق، پسته، بادام و زیتون آغاز شده بود پس از 20 سال به دلیل اجرای نامناسب و شتابزدگی پیشرفتی نداشته است.سیداحمد بلندنظر در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه اجرای مناسب طرح‌ طوبی می‌توانست در بخش زیتون باعث توسعه وسیع باغات زیتون و افزایش کیفیت و کمیت تولید این محصول شود، گفت: به دلیل انجام نشدن تحقیقات لازم در زمینه استفاده از ارقام مناسب در نقاط و شرایط مناسب، اکنون باید بسیاری از درختان باغات زیتون بریده و به ارقام دیگر پیوند زده شوند.
وی افزود: انجام نشدن تحقیقات لازم در این طرح باعث شد از ارقامی که در شمال کشور استفاده شده و نتایج مطلوبی داشت، در جنوب کشور نیز استفاده شود که البته استفاده از این ارقام در جنوب کشور به شکل مطلوبی پاسخ نداد.
رئيس شورای ملی زیتون با بیان اینکه در قالب این طرح می‌توانستیم اقدامات بسیار موثری برای توسعه زیتون‌کاری در کشور انجام دهیم، گفت: اگر این طرح به شکل صحیحی اجرا می‌شد، اکنون به این اندازه واردات روغن زیتون و کنسرو زیتون نداشتیم و به مرور زمان و با بالا رفتن فرهنگ مصرف زیتون در کشور، تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور بود ولی با وجود گذشت 20 سال از اجرای این طرح، شاهد ورود روغن زیتون و کنسروهای خارجی به کشور هستیم.وی گفت: با توجه به شرایط فعلی زیتون در کشور، انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این طرح مورد پیگیری قرار گیرد تا تولیدکنندگان بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.
بلندنظر با بیان اینکه در تولید زیتون اقدامات کارشناسی نشده‌ای صورت می‌گیرد، گفت: دلیل این امر عدم مدیریت صحیح و اقدامات اشتباه در این حوزه است، زیرا اجرا از تحقیقات سبقت گرفت. یعنی عده‌ای تصور می‌کردند نهال زیتونی که در رودبار بار می‌دهد، همان نهال در خوزستان هم به بار می‌نشیند، در حالی که این طور نیست هر محصولی طبیعت خود را دارد.
 در روزهای اخیر عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس جمهوری کنونی و وزیر کشاورزی در دولت سازندگی مدعی شده بود که خودکفایی در کشاورزی در ایران مزخرف است.