kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
واکنش امیر سیاری به خبرسازی‌ غربی‌ها:

خلیج عدن را ترک نمی‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما با اقتدار در منطقه هستیم و گشتمان را انجام می‌دهیم؛ در بحث برقراری امنیت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه به دیگر کشورهای جهان هم کمک کردیم.

در پی اعزام سی و چهارمین ناوگروه اطلاعاتی ـ عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن البرز که به منظور تأمین خطوط مواصلاتی کشتیرانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد عازم مأموریت برون مرزی در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب شد، رسانه‌های غربی در ابتدای امر با راه اندازی جنجال رسانه‌ای مدعی شدند که هدف از اعزام این ناوگروه کمک تسلیحاتی به نیروهای انقلابی یمن است .
در همین ارتباط امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم استقبال رسمی از ناوگروه سی و سوم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس، اظهار داشت: ناوگروه‌های نیروی دریایی با اقتدار از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد حراست کرده و در این راستا در هر منطقه‌ای که لازم باشد حضور می‌یابد.
در ادامه رسانه‌های غربی در روز‌های اخیر مدعی شدند که ناوگروه ایرانی به دلیل هشدار ناوهای آمریکای در خلیج عدن مجبور به ترک منطقه شده‌اند .
در واکنش به این جنجال رسانه‌ای، امیر دریادار سیاری در برنامه من طهران شبکه خبری العالم گفت: محور گشت ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی و برای برقراری امنیت کشتی‌ها است.
دریادار سیاری، تأکید کرد که  سی و چهارمین ناو گروه اعزام شده به خلیج عدن «البرز» نام دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آمریکا و عربستان ادعا می‌کنند ناوگروه ایران جهت ارسال سلاح برای انصارالله اعزام شده است، اظهار داشت: وقتی که من مأموریت ناوگروه را اعلام و منطقه حضور آن را معلوم کردم، و کاری که اکنون در حال انجام است مشخص کردم، اینها جوابی قاطع به همه آن‌هایی است که این حرف‌ها را می‌زنند.
دریادار سیاری در ادامه گفت: مأموریت ناوگروه البرز در دریای عدن  کاملا مشخص است؛ یعنی چیزی نیست که قابل رصد کردن نباشد. اما اینکه بخواهیم به خاطر حرف‌هایی که این‌ها می‌زنند منطقه را ترک کنیم و امنیت کشتی تجاریمان را از دست بدهیم، نه این طور نیست.
وی تاکید کرد: ما با اقتدار در منطقه هستیم و گشتمان را انجام می‌دهیم؛ در بحث برقراری امنیت، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه به دیگر کشورهای جهان هم کمک کردیم.
دریادار سیاری در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی دریایی ایران هشداری از آمریکا درباره نزدیک شدن به سواحل یمن دریافت کرده است، ابراز داشت: خیر. ما به عنوان مسئولان نیروی دریایی، از سلسله مراتبمان دستور و پیام می‌گیریم، از جای دیگر دستور نمی‌گیریم، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم.
فرمانده نیروی دریای ارتش درباره ادعای عربستان که براساس قطعنامه شورای امنیت، حق بازرسی کشتی‌های ایران را دارد، تصریح کرد: ما ماموریت برقراری امنیت در خلیج عدن را داریم، و بی‌دلیل هم به هیچ کس اجازه نمی‌دهیم که از ما بازرسی کند، چون همه چیز مطابق قانون انجام می‌شود و این چنین نیست که کسی از کشتی نظامی ما بازدید کند. وی خاطرنشان کرد: نتیجه حضور مستمر ما در آن منطقه مهم جهان این بوده است که ما تا امروز توانسته‌ایم بیش از ۲۷۰۰ فروند کشتی نفت کش یا تجاری مربوط به جمهوری اسلامی ایران را از این منطقه در مقابل دزدان دریایی به سلامت عبور دهیم. همچنین نزدیک به ۲۰۰ مورد با دزدان دریایی درگیری شدید داشته ایم و سه گروه از آنها هم دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.