kayhan.ir

کد خبر: ۴۲۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

تشکیل سالانه 8 هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور

وزیر جهاد کشاورزی از تشکیل 8 هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: 100 هزار پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی داریم.



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمود حجتی صبح دیروز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان، اظهار داشت: حفظ حقوق بیت‌المال و تغییر کاربری اراضی کشاورزی جزو دغدغه‌های نظام بوده که تجاوز غیرقابل قبولی در این زمینه گسترش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: اینکه یک فرد زمین زراعی غیرقابل قبول تجدید شونده را برای ارزش افزوده تغییر کاربری دهد، این سوداگری است یعنی اگر ارزش افزوده‌ای است باید تغییر کاربری برای انتفاع ملی یا خزانه ملی قرار گیرد، نه اینکه با تغییر کاربری ثروت یک فرد چند صد برابر شود و تمام آن در جیب وی برود و در هیچ جای دنیا این گونه نیست.
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: برخورد جدی با سوداگران و متجاوزان باید از سوی شورای حفظ حقوق بیت‌المال صورت گیرد.
حجتی تاکید کرد: رویه‌های ما باعث می‌شود، این اتفاقات در بحث حاشیه‌نشینی و زمین‌خواری روی می‌دهد به نوعی که شهری در ایران داریم که طرح جامع برای آن تصویب شده، اما حریم شهر 170 برابر محدوده خدماتی است.
وی تصریح کرد: 200 هزار هکتار از اراضی شالی از مجموع 600 هزار هکتار در طرح هادی قرار گرفته است در حالی که با تراکم جمعیت هم‌خوانی ندارد.
حجتی گفت: نباید اجازه دهیم خاکی را که تجدید‌پذیر نیست، یک فرد به علت سوداگری برای همیشه از انتفاع کشاورز و تولید غذای مردم خارج کند بلکه باید دقت و مراقبت کنیم، زیرا خاک یک ودیعه و امانت در اختیار ما است.
وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هم اندیشی مدیران، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف کشاورزی کرمان گفت: 80 درصد محصولات دنیا با‌آب سبز تولید می‌شود، اما در ایران این رقم 10 درصد است و کشاورز ما در این شرایط رقابت می‌کند.
حجتی گفت: کم لطفی زیادی به کشاورزان و بهره‌برداران در ایران می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 88 واحد بارش از مجموع 100 واحد را در کشور داریم، متذکر شد: مطرح کردن بحث خشکسالی جنبه بازدارنده دارد و باید خود را با خشکسالی تطبیق دهیم و به دنبال علاج‌بخشی باشیم.
حجتی اضافه کرد: اجداد ما آب موجود را مدیریت کرده و رزق خود را به دست آورده‌اند و ما باید دانش  و ابزار خود را به کارگیریم.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: ما معتقدیم بهره‌وری ما در آب پایین است و قبل از کشاورز ما مسئولان مقصر هستیم، چر ا که کشاورز توان مالی مناسبی ندارد و ما باید کمک می‌کردیم.