kayhan.ir

کد خبر: ۴۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷

همزمان با تصویب قانون اساسی اعضای کابینه جدید تونس معرفی شدند

اعضای کابینه جدید تونس پس از تصویب قانون اساسی در مجلس مؤسسان ازسوی نخست‌وزیر معرفی شدند.
اعضای کابینه جدید تونس پس از تصویب قانون اساسی در مجلس مؤسسان ازسوی نخست‌وزیر معرفی شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، با تعیین وزیران کشور، دفاع و امور خارجه، کابینه غیرسیاسی تونس که مأمور برگزاری انتخابات است کامل شد.
مهدی جمعه نخست‌وزیر موقت تونس، اسامی 21 وزیر اصلی و هفت وزیر مشاور را تقدیم عبدالمنصف المرزوقی رئیس‌جمهور تونس کرد. این امر پس از رضایت دادن مخالفان به ابقای «لطفی‌بن‌جدو» در پست وزارت کشور صورت گرفت. مخالفان، «بن‌جدو» را به کوتاهی در محافظت از جان محمد البراهیمی، نماینده ترور شده مجلس متهم می‌کنند.
پست وزارت دفاع تونس نیز به «عازی الجریبی» رئیس سابق دادگاه دیوان اداری سپرده شد.نخست‌وزیر برای جلب رضایت مخالفان تشکیل کابینه متعهد شد که همه مفاد نقشه راه تدوین شده در 17 سپتامبر 2013 را اجرا کند. این نقشه راه پس از ترور محمد البراهیمی و ایجاد بحران سیاسی ناشی از آن، تدوین شد. مخالفان و جنبش النهضه با این نقشه راه موافقت کرده‌اند.
تشکیل کابینه پس از آن میسر شد که قانون اساسی جدید تونس در مجلس مؤسسان به تصویب نمایندگان رسید. یکشنبه شب 200 نماینده از مجموع 216 نماینده حاضر به قانون اساسی جدید رأی مثبت دادند. مجلس نمایندگان تونس 217 عضو دارد. 12 نفر رأی مخالف و چهار تن رأی ممتنع دادند.قانون اساسی تونس مشتمل بر یک مقدمه و 149 فصل است.مخالفان تصویب قانون اساسی، خواستار جرم دانستن رابطه با رژیم صهیونیستی در متن این قانون شده بودند. درباره اینکه نمایندگان مخالف چگونه حاضر به رأی دادن به قانون اساسی شده‌اند خبری مخابره نشده است.تصویب قانون اساسی تونس با استقبال دبیرکل سازمان ملل مواجه شد. بان‌کی‌مون تصویب قانون اساسی تونس را گذر از مرحله تاریخی و الگویی برای دیگر ملت‌ها توصیف کرد.