kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹
همزمان با سالروز ابلاغ فرمان رهبر انقلاب

ورود «روز ملی ذخایر ژنتیکی» به تقویم کشور

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ایران از لحاظ تنوع زیستی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست و با شناسنامه‌دار کردن ذخایر زیستی در چند سال آینده شاید در رده پنج کشور اول جهان هم قرار بگیریم.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، در خصوص علت نامگذاری ۱۵ فروردین به عنوان روز ملی ذخایر زیستی اظهار کرد: با توجه به اهمیت ذخایر زیستی، مقام معظم رهبری در ۱۵ فروردین سال ۱۳۸۶ طی نامه‌ای، دستور ایجاد زیست بانک (مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی) را صادر کردند که در این راستا جهاد دانشگاهی با انجام مطالعاتی اقدام به راه‌اندازی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی کرد.
وی افزود: هدف اصلی مرکز ارتقای فعالیتهای ملی در زمینه‌های جمع‌آوری، نگهداری و مطالعه منابع زیستی است و لذا این مرکز ضمن پشتیبانی از مراکز ذخایر زیستی کشور و ایجاد شبکه ملی ذخایر زیستی، در تلاش است تا به مرکزی پیشتاز به منظور گردآوری، تکمیل، ساماندهی، استاندارد‌سازی و حفظ ذخایر زیستی و ژنتیکی برای توسعه دانش، فناوری و افزایش کیفیت زندگی و سلامت و حفظ امنیت غذایی، منابع طبیعی و تنوع زیستی کشور تبدیل شود.
دکتر فاضلی به ایسنا گفت: ذخایر زیستی به عنوان گنجینه‌هایی فناناپذیر در توسعه کشورها به شمار می‌روند که نقشی حیاتی در ارتقای سلامت، رشد اقتصادی و امنیت غذایی کشورها دارند. به منظور نشان دادن اهمیت ذخایر زیستی، پیشنهاد نامگذاری روز ۱۵ فروردین به عنوان «روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی» از سوی مرکز به شورای فرهنگ عمومی ارائه شد که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در مناسبت‌های تقویم رسمی سال ۱۳۹۴ هجری شمسی قرار گرفت.