kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹
در تهران انجام شد

رایزنی های کوفی‌عنان با مقام های ارشد ایرانی

اعضای بنیاد متنفذین به سرپرستی کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل‌متحد، دیروز دوشنبه در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کردند.

اعضای بنیاد متنفذین به سرپرستی کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل‌متحد، دیروز دوشنبه در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کردند.
اعضای بنیاد متنفذین به سرپرستی کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در تهران با ظریف و هاشمی به طور جداگانه، دیدار و گفتگو کردند.
هیات بنیاد متنفذین که به تهران سفر کرده اند، شامل کوفی‌عنان دبیر کل سابق سازمان‌ملل متحد، مارتی آهتی ساری رئیس جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل، اسقف دزموند توتو اسقف اعظم آفریقای جنوبی و ارتستو زدیلو رئیس جمهور پیشین مکزیک می باشند.
در دیدار این هیئت با ظریف، طرفین با ابراز نگرانی نسبت به تحولات جاری در منطقه از جمله در سوریه، لبنان، عراق و افغانستان، نقش مهم ایران در کمک به کاهش تنش و حل و فصل مناقشات منطقه ای را مورد توجه قرار داده و فضای مساعد ایجاد شده در صحنه بین المللی پس از انتخابات اخیر در ایران را در ارتقاء نقش سازنده کشورمان مورد توجه قرار دادند.
  ظریف در این دیدار ضمن تشریح سیاستهای دولت تدبیر و امید در قبال منطقه و جهان، به نقش غیر قابل انکار جمهوری اسلامی ایران در کمک به صلح، ثبات و پیشرفت مناطق حساس خلیج فارس و خاورمیانه در محاسبات منطقه ای و بین‌المللی اشاره کرد و آمادگی کشورمان را برای همکاری نزدیک با کشورهای منطقه در این راستا مورد تاکید مجدد قرار داد.
وی با اشاره به اوضاع سوریه، بر ضرورت کمک به توقف جنگ و خونریزی، رسیدن به راه حل سیاسی سوری – سوری، بسیج کمکهای انسان دوستانه و مقابله با افراط گرایی تاکید کرد.
کوفی عنان و دیگر اعضاء بنیاد متنفذین نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، اظهار امیدواری کردند: مذاکراتشان در تهران نتایج سازنده ای در جهت کمک به کاهش تنش در سطوح منطقه‌ای و بین المللی در بر داشته باشد.
هاشمی رفسنجانی نیز در دیدار با این هیئت، با اشاره به اتفاقات خونین در نقاط مختلف جهان؛ مخصوصاً در منطقه خاورمیانه؛ گفت: نقش استبداد و استعمار در این اتفاقات برجسته است که اول با ظلم؛ انسانها را به ستوه در می آورند و سپس با فریب کاری آنها را به جان هم می‌اندازند.
وی خلق گروه‌های تروریستی در جهان را کار قدرت‌های استکباری دانست و گفت: آتشی را که این قدرتها روشن کرده‌اند؛ روزی دامن خودشان را هم می‌گیرد که می بینیم در بسیاری از کشورها گرفته است.
کوفی عنان نیز با ستایش از نقش و جمهوری اسلامی برای برقراری آرامش بویژه در منطقه گفت: ایران سرمایه ای ارزشمند برای ثبات صلح در منطقه است و هر کس بخواهد آن را ندیده بگیرد. به اهداف خود نمی رسد.
رئیس بنیاد متنفذین در پاسخ سؤال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که چرا تلاش های صلح جویانه خود را در سوریه متوقف کرده‌اید؟گفت: واقعیت این است که کارهای سازمان ملل ناموفق بود و بسیاری از کشورها روی کاغذ تعهداتی را می دادند که در عمل فراموش  می کردند.
بیانیه کوفی عنان
 درباره سفر گروه متنفذین به تهران
کوفی عنان که به عنوان رئیس گروه متنفذین در تهران به‌سر می‌برد بعدازظهر دیروز- دوشنبه- بعد از دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان، در بیانیه‌ای که به نمایندگی از سوی چهار عضو این گروه قرائت کرد، گفت: این اولین سفر این گروه به ایران است، هر چند هر کدام از اعضای متنفذین پیش از این نیز جداگانه به ایران سفر کرده و کشور فوق‌العاده شما را می‌شناسیم.
وی با اشاره به دیدار با محمدجواد ظریف عنوان کرد: مذاکرات ما با مقامات ایرانی از جمله وزیر امور خارجه ایران مفید و عمیق بوده است.
رئیس گروه متنفذین هدف از سفر به ایران را دیدار با مقامات ارشد ایران و گوش سپردن به پیشنهادات آنها درباره تحولات جاری منطقه دانست و گفت: همه ما از جمله میزبانان ایرانی ما به شدت از بابت شرایط تاسف‌بار در سوریه نگرانیم و باید همه تلاشمان را برای کاهش درد و رنج مردم سوریه به کار بندیم.
وی تصریح کرد: هنوز دو روز از سفر ما به ایران باقی است و امیدواریم در این مدت با دیگر شخصیت‌های مهم و ارشد این کشور نیز دیدار کنیم.