kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹

رزمایش مشترک انصارالله و ارتش یمن در مرز عربستان

جنبش انصارالله یمن، با همکاری ارتش و کمیته‌های مردمی، رزمایش مشترکی در نزدیکی مرزهای عربستان برگزار کرد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، نیروهای انصارالله روز پنج‌شنبه با مشارکت ارتش این کشور در بخش شمالی یمن و در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی، رزمایش نظامی برگزار کردند. منابع وابسته به انصارالله اعلام کردند:» این رزمایش در منطقه «البقع» در استان «صعده» واقع در شمال یمن و نزدیک مرزهای عربستان برگزار شد و شرکت کنندگان در آن انواع سلاح‌های سبک و سنگین را به‌کار گرفتند.»
«محمد البخیتی» از رهبران انصارالله در این‌باره به «رویترز»، گفت:» این رزمایش مشترک ارتش یمن و کمیته‌های مردمی بود و با توجه به اینکه این کشور با چالش‌های داخلی و خارجی فراوانی روبه‌روست، هدف از برگزاری آن، آمادگی یمن در برابر حملات احتمالی خارجی است.»پیش از این نیز نیروی هوایی ارتش یمن با هماهنگی با انصارالله مواضع القاعده در استان «ابین» را بمباران کرده بود.
همزمان با برگزاری این رزمایش، «خالد عطیه»، وزیر خارجه قطر که کشورش ریاست دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس را برعهده دارد، در پایان نشست وزرای خارجه این شورا گفت: «این شورا  امکانات و اختیارات اعلام نشده‌ای برای دفاع از منافع خود و مرزهای کشورهای عضو این شورا در اختیار دارد و همگان اطمینان داشته باشند که ما می‌توانیم امنیت کشورهای خود را به خوبی حفظ کنیم.»  این سخنان در واکنش به برگزاری مانور مشترک انقلابیون یمنی با ارتش این کشور ایراد شد. همچنین این شورا از حوثی‌های یمن خواست تا به مذاکراتی که قرار است در ریاض برگزار شود بپیوندند اما حضور آنها در این مذاکرات باید به عنوان یک طرف سیاسی باشد نه یک حزب حاکم کشور!
تظاهرات مردمی
در واکنش به چنین موضع‌گیری‌هایی مردم شهرهای صنعا، صعده، الحدید، حجه و ذمار و برخی شهرهای دیگر دیروز به خیابان‌ها‌ آمده و در حمایت از ثبات و استقلال کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان به مواضع عربستان و شورای همکاری خلیج فارس اعتراض و مخالفت خود را از انتقال گفت‌و‌گوها به «ریاض» پایتخت عربستان اعلام کردند. عربستان پیش از این پیشنهاد داده بود تا گفت‌و گوهای گروه‌های یمنی به ریاض انتقال یابد که با استقبال «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن مستقر در «عدن» مواجه شده بود.
آخرین خبرها حاکی است که «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن دیروز در اقدامی اعلام نشده به عربستان رفت.