kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷

هشدار وزیر نیرو درباره بحران کم‌آبی

وزیر نیرو با بیان این که کشور در زمان حاضر در مرحله تنش آبی است، هشدار داد با شرایط کنونی روز به روز به سمت بحران آبی حرکت می‌کنیم.
وزیر نیرو با بیان این که کشور در زمان حاضر در مرحله تنش آبی است، هشدار داد با شرایط کنونی روز به روز به سمت بحران آبی حرکت می‌کنیم.
حمید چیت‌چیان دیروز در آیین گشایش نخستین همایش ملی بازیافت آب، راهبردی اصولی در مدیریت بحران آب گفت: اگر کشوری 20 تا 40 درصد از منابع آب تجدید‌شونده خود را استفاده کند، در دامنه مطمئن قرار دارد. حداکثر میزان مجاز برای استفاده از منابع آب تجدیدشونده 60 درصد است اما اکنون از 120 میلیارد متر مکعب، 96 میلیارد متر مکعب  مصرف می‌شود یعنی به جای 60 درصد 80 درصد استفاده می‌شود که این فشار زیاد به منابع طبیعی وارد می‌کند و موجب خشکی تالاب‌هایی مانند هامون، بختگان و دریاچه ارومیه شده است.
چیت‌چیان گفت: کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک جهان و با ادامه روند موجود در استفاده از آب، بحران آب را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد به طوری که در حال حاضر نیز با حدود 9 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی (منتهی به سال 1391)، افت حدود 20 متری سطح آبخوان‌های کشور، کاهش بارش، افزایش بی‌سابقه مصارف به‌ویژه در بخش کشاورزی و کاهش 46 درصدی در روان آب‌های سطحی و با حدود 1700 متر مکعب سرانه آب تجدیدپذیر در معرض تنش آبی قرار داریم.
وزیر نیرو تصریح کرد: در سال‌های آینده نیز با ادامه روند موجود و با رسیدن به سرانه آب تجدیدپذیر حدود 1000 متر مکعب در معرض بحران شدید آب قرار خواهیم گرفت ضمن آنکه هم‌اکنون در برخی مناطق پر آب کشور مانند حوضه دریاچه ارومیه و شرق تبریز، سرانه آب تجدید‌پذیر کمتر از 600 متر مکعب است.
چیت‌چیان اضافه کرد: چنانچه هرچه سریع‌تر در زمینه مدیریت بهینه منابع آب مبتنی بر اصول مدیریت یکپارچه منابع آب، استفاده از پساب‌ها و زهاب‌ها، فناوری‌های نوین و استفاده از منابع نامتعارف آب در استحصال و مصرف آب و بسیاری موارد دیگر اقدام نکنیم، به طور یقین هم در مبحث توسعه دچار عقب ماندگی خواهیم شد و هم در بخش توسعه آب و تامین آب شرب، این حیاتی‌ترین ماده برای زندگی بشر، دچار مشکلات عدیده خواهیم شد.
وی افزود: اکنون 6500 روستای کشور فاقد منابع آب شرب هستند و توسط تانکر از مناطق دوردست آب شرب منتقل می‌شود. ارائه این مطالب از این رو ضروری بود که همگان بدانند بحران آب در کشور جدی است و چنانچه اقدام‌های اصولی و علمی در این زمینه انجام ندهیم و از تمام منابع آب در اختیار به درستی استفاده نکنیم، نسل آینده کشور را دچار چالش‌های ‌جبران‌ناپذیری خواهیم کرد.
وی در ادامه گفت: مجموع سدهای در دست اجرا و اجرا شده در کشور 66 میلیارد متر مکعب آب در سال تنظیم می‌کند در حالی که کل روان ‌آب‌های موجود کشور 46 میلیارد متر مکعب است و از سدهایی که ساخته شده و یا در حال ساخت داریم، حدود 20 میلیارد متر مکعب فاقد آب هستند مانند سد ساوه که به خاطر تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها،‌ افزایش تبخیر، افزایش برداشت‌ها در بالادست و کاهش بارش‌های موثر بوده است.
به گفته چیت‌چیان در کشوری که روزی 88  میلیارد متر مکعب روان آب جریان داشته اکنون این میزان به 46 میلیارد متر مکعب رسیده و روش‌های گذشته پاسخگوی نیازهای ما نیست و نیازمند بازنگری هستیم.