kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۶
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

افت بورس یک فاجعه در اقتصاد کشور است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش شدید شاخص بورس تهران در روزهای اخیر گفت: افت بورس یک فاجعه در اقتصاد کشور است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش شدید شاخص بورس تهران در روزهای اخیر گفت: افت بورس یک فاجعه در اقتصاد کشور است.
ارسلان فتحی‌پور که در برنامه نگاه یک تلویزیون سخن می‌گفت تصریح کرد: اگر بازار سرمایه دچار افت شد کسی نباید خوشحال باشد و این یک فاجعه در اقتصاد کشور است بنابراین وضعیتی که در چند روز اخیر در بورس تهران اتفاق افتاده باید بررسی شود که به چه علت این اتفاق رخ داده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عده‌ای در بیان علت افت شاخص عنوان می‌کردند که بازار سرمایه دچار حباب شده است. این در حالی است که اگر وضعیت پی به ایی بورس بررسی شود مشاهده می‌شود که در سال 83 و 84 پی به ایی بورس بالای 20 مرتبه بود در حالی که در حال حاضر به 7/5 مرتبه رسیده است. بنابراین حبابی در بورس وجود ندارد و وضعیت بورس کاملا طبیعی است.
وی ادامه داد: پی به ایی بورس در ماه‌های گذشته به 8/5 مرتبه نیز رسید ولی اکنون جایگاه خود را پیدا کرده است و نمی‌توان گفت که بازار سرمایه حبابی شده است.
فتحی‌پور اضافه کرد: بنابراین امروز باید از سرمایه صاحبان سرمایه صیانت کنیم و وظیفه مسئولان این است که از سرمایه افراد محافظت کنند زیرا بسیاری از افراد همچون بازنشستگان با سرمایه اندک وارد بورس شدند و اگر شاخص‌ها کاهش یابد وضعیت این افراد چگونه خواهد شد.
به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عوامل افت شاخص را مورد توجه قرار داد و افزود: مقداری از این افت خارج از اختیار سازمان بورس بوده اما مقداری از آن نیز در اختیار سازمان بورس بوده است.
وی ادامه داد: رشد بورس در ماه‌‌های گذشته ناشی از افزایش نرخ ارز، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اتفاقات رخ داده در ژنو بود که این اتفاقات آرامشی را در بازار سرمایه ایجاد کرد و نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شد. اما در روزهای اخیر افت بورس ناشی از شایعات مطرح شده درخصوص تغییر مدیریت سازمان بورس، افزایش تسهیلات مسکن و ابهامات در بودجه سال 93 و احتمال افزایش حامل‌های انرژی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و رو شدن پرونده‌های مفاسد اقتصادی توسط قوه قضائیه بود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل افت بورس که در اختیار سازمان بورس بود انتقال شرکت‌های بازار پایه به بازار توافقی و نیز عرضه بیشتر سهام و شائبه دستکاری در قیمت‌ها و گزارش‌ها و اعمال سلیقه و نظر کارگزاری‌ها جهت دخالت در روند بازار مطرح بود. به طوری که شنیده می‌شود گاهی مسئولان بورس به کارگزاری‌ها فشار وارد می‌کنند که از پذیرش سفارشات و خرید انبوه و قرار دادن آن در صف خرید خودداری کنند.
فتحی پور عنوان کرد: گاهی نیز شنیده می‌شود مسئولان بورس به برخی از شرکت‌های بورسی توصیه کرده‌اند که گزارشات 9 ماهه خود را به صورت غیرواقعی و عمدتا ضعیف منتشر کنند تا منجر به رشد قیمت نشود.وی افزود: این در حالی است که ما باید به عنوان نماینده مجلس از سرمایه‌های مردم صیانت کنیم.
اظهارات صالح‌آبادی
رئيس سازمان بورس دستکاری در بازار سرمایه را رد کرد.
علی صالح‌آبادی که به همراه فتحی‌پور در این برنامه شرکت کرده بود در مورد ابهامات مالی در بورس گفت: ما دو صنعت مهم در بورس داریم که یکی معادن و دیگری پتروشیمی است که امیدواریم با تصمیمات نمایندگان مجلس صنعت بورس ما بهتر شود و موردی درباره پولشویی در بورس هم نداشته‌ایم.
به گزارش مهر، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتقال تعدادی از شرکت‌ها از بازار حراج پایه به بازار توافق پایه نیز گفت: این نقل و انتقال از اواخر این ماه انجام می‌شود که مسلماً به بازار کمک خواهد کرد. ما دستکاری در بازار سرمایه نداریم و چنین چیزی درست نیست و اینکه شرکت‌هایی در گزارش نه ماهه، سودشان را غیرواقعی گزارش کنند قطعاً درست نیست. دستکاری در بازار و گزارش‌های غیرشفاف در بازار جرم است و اگر شرکت‌ها چنین کاری انجام دهند جرم مرتکب شده‌اند.
وی افزود: ما از طریق گزارش حسابرسان از صحت و سقم گزارش آنها مطلع می‌شویم، بنابراین گزارش‌‌هایی که در بازار بورس منتشر می‌شود، گزارش‌هایی است که حسابرسان شرکت‌ها در مقاطع شش ماهه آن را اعلام می‌کنند و اگر حسابرسی اطلاعات غلطی داده باشد قابل پیگیری حقوقی است و همه شرکت‌ها و حسابرسها در قبال اطلاعات خود مسئول هستند.
سقوط شاخص به 81 هزار واحد
علیرغم اظهارات فوق،  شاخص بورس تهران در روز یکشنبه نیز با 763 واحد افت به کانال 81 هزار واحدی سقوط کرد.
بر این اساس دیروز با ادامه روند نزولی بورس و در پی منفی شدن نماد اغلب سهام‌های بزرگ بازار سرمایه نظیر شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، بانکی و معدنی شاخص کل به رقم 81 هزار و 906 واحد رسید.
این کاهش شدید به معنای از بین رفتن سرمایه کسانی است که از اواخر آبان ماه در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند زیرا شاخص در اواخر همان ماه رکورد 81 هزار واحدی را ثبت کرده بود.بهر حال ارزش بازار سرمایه نیز دیروز به 402 هزار میلیارد تومان تنزل یافت.شاخص فرابورس نیز روز گذشته با 22 واحد کاهش به 780 واحد سقوط کرد.
جلسه کارگزاران بورس
در همین حال یک کارگزار بورس از برگزاری جلسه 2 ساعته کارگزاران بورس برای بررسی دلایل افت شاخص و تداوم عقب‌نشینی‌های بازار سرمایه در روزهای اخیر خبر داد.
حامد ستاک در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به جلسه دیروز گفت: کلیات بازار این است که مشکلی در اکثریت سهم‌ها وجود ندارد و مسئله اصلی در رفتار هیجانی و صبور نبودن سهامداران است که علت این رفتارهای هیجانی نیز به عدم اعتماد سهامداران به سودآور بودن و تداوم رشد بورس بازمی‌گردد.
ستاک ادامه داد: البته نباید برخی از عوامل اصلی این عدم اعتماد را نادیده گرفت هر کاری آداب مخصوص خود را داشته و مدیریت هیجانات در هنگام صعود و نزول شاخص بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تمام افراد حرفه‌ای و دارای صلاحیت بازار به خوبی می‌دانند که عرضه‌های عمده در نمادها، روش و شرایط خاص خود را داشته و اعلام آن موضوعیت نداشته و بدتر از آن بد عمل کردن به هنگام این عرضه‌ها نیز از اتفاقات نامناسبی است که متاسفانه رخ داده است. وی اظهار داشت: اگر این اتفاق در نمادهای پیشرو و بزرگ بازار اتفاق افتاده باشد این حس ناامیدی و کنترل مصنوعی قیمت‌ها به کل بازار تاثیر گذاشته و شاهد اتفاقاتی که رخ داده خواهیم بود.
ستاک تصریح کرد: در برخی موارد نیز تصمیمات ضربتی در خصوص روند معاملات یا شایعات بی‌پایه و اساس که ممکن است به مسائل داخل بازار ارتباطی نداشته است موجب تشدید نزول را فراهم کرده باشد.
وی افزود: اصلاح این رویدادهای نامطلوب هزینه‌ها را بیشتر خواهد کرد و افرادی که جایگاهی در این اتفاقات نامطلوب نداشته‌اند بار اصلی آن را به دوش می‌کشند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بازار که بسیاری از آنها برای حمایت از کار و سرمایه داخلی قدم به بازار بورس گذاشته‌اند در صف اول تحمل این فشارها قرار دارند که البته با قطعیت اعلام می‌شود که این روند نزولی تداوم نخواهد داشت.