kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۵
رئیس اتاق‌های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه:

ایران اولویت اصلی کنفدراسیون اتاق‌های آسیا است

رئیس کنفدراسیون‌های اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا - اقیانوسیه (CACCI) در اجلاس این کنفدراسیون که در تهران برگزار شد، گفت: ایران جزو اولویت‌های اصلی این کنفدراسیون برای گسترش ارتباطات در تمام حوزه‌ها به‌ویژه در زمینه اقتصادی است.
رئیس کنفدراسیون‌های اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا - اقیانوسیه (CACCI) در اجلاس این کنفدراسیون که در تهران برگزار شد، گفت: ایران جزو اولویت‌های اصلی این کنفدراسیون برای گسترش ارتباطات در تمام حوزه‌ها به‌ویژه در زمینه اقتصادی است.
بندیکتو یوجیکو در این اجلاس، ایران را دارای موقعیت بی‌همتا دانست و افزود: رئیس‌جمهوری ایران، این کشور را هم‌اکنون وارد مرحله جدیدی کرده که در این دوره شاهد رشد اقتصادی ایران خواهیم بود.
وی سپس سیاست خارجی کنونی ایران را فعال توصیف کرد و گفت: این سیاست خارجی گویای این پیام است که ایران برای تجارت، باز و آزاد است.
رئیس کنفدراسیون‌ اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا - اقیانوسیه در ادامه ایران را دارای ظرفیت‌های بسیار دانست و اظهار داشت: این کشور قدمت فراوانی در علوم، فناوری و معماری دارد که این موضوع سبب شده است تا یکی از مقاصد اصلی گردشگری (توریسم) در جهان باشد.
یوجیکو در عین حال گفت: با وجود این که ایران جزو 10 کشور مقصد توریسم در جهان است اما تنها 38 درصد درآمد این کشور از حوزه توریسم کسب می‌شود که این رقم بسیار پائینی است.
وی وجود نیروی کار جوان در ایران را از دیگر دلایل توجه به این کشور دانست و اظهار داشت: با وجود این نیروی جوان می‌توان به آینده اقتصادی ایران امیدوار بود. اکثر جمعیت این کشور زیر 30 سال است و این بدان معناست که ایران در یک نقطه شیرین جمعیتی قرار دارد و می‌تواند وضعیت خوبی به لحاظ رشد اقتصادی داشته باشد.
یوجیکو سپس بزرگترین مزیت ایران را وجود منابع غنی نفتی و گازی برشمرد و گفت: این مزیت نقش اساسی در حوزه قدرت‌های انرژی ایفا می‌کند، هرچند این موضوع چالش‌هایی را برای این کشور به وجود آورده است.
وی افزود: اقتصاد ایران هنوز متمرکز و بخش اعظمی از بودجه دولتی ایران از نفت و گاز است و سهم بیشتر تولید ناخالص داخلی ایران را نفت تشکیل می‌دهد.
بنابراین گزارش: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در اجلاس فوق گفت: تقویت نگاه به شرق و توسعه مناسبات با همسایگان از اولویت‌های دولت ایران است.غلامحسین شافعی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های موجود، آسیا تا سال 2050 به عنوان موتور محرکه اقتصاد جهانی مطرح شده و سهم خود از تولید ناخالص داخلی جهان را که هم‌اکنون حدود 35 درصد است به بیش از 50 درصد ارتقا خواهد داد.وی با بیان این که نرخ رشد مصرف انرژی در این منطقه در دهه گذشته و توسعه سریع این منطقه، موضوع تامین انرژی و امنیت آن را به یکی از مسائل مهم برای این قاره تبدیل کرده است، گفت: بر مبنای آمار سازمان بین‌المللی انرژی، آسیای در حال توسعه به جز ژاپن و کره‌جنوبی، تقاضا برای انرژی در جهان را به 42 درصد افزایش خواهد داد.رئیس اتاق ایران سپس اضافه کرد: ایران با در اختیار داشتن جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک مناسب، در کانون منطقه‌ای قرار گرفته که 70 درصد نفت و 40 درصد گاز جهان را در اختیار دارد و بر این اساس می‌تواند نقش قابل توجهی در تامین امنیت انرژی منطقه ایفا کند.شافعی ادامه داد: این در حالی است که تقویت نگاه به شرق و توسعه مناسبات با همسایگان از اولویت‌های دولت ایران است و دولت یازدهم نیز بر تقدم نگاه منطقه‌ای در روابط بین‌المللی و تقویت گسترش سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای تاکید دارد.