kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰

سکته عامل مرگ 80 درصد بیماران قلبی - عروقی در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیهًْ‌الله با معرفی دو روش جدید تعویض دریچه قلب بدون جراحی گفت: 95 درصد بیماری‌های قلبی - عروقی اکتسابی و قابل پیشگیری است و عامل 80 درصد مرگ ناشی از این بیماری‌ها در ایران سکته قلبی یا مغزی است.
سید محمد حسین کلانتر معتمدی، دبیر علمی دومین کنگره مشترک قلب ایران با اعلام این مطالب افزود: رشته قلب و عروق از جمله رشته‌هایی است که به سرعت و به شکل روزانه در دنیا در حال رشد است و هر روز شاهد ابداع روش‌های جدید درمانی در این رشته هستیم.
وی ادامه داد: یکی از روش‌های جدید درمانی، تعویض دریچه قلب بدون جراحی باز است که هم برای دریچه آئورت و هم دریچه میترال در دنیا انجام می‌شود، در مورد دریچه آئورت چند مورد انگشت شمار تعویض دریچه به این روش در کشور ما انجام شده اما در مورد تعویض دریچه میترال هنوز تکنولوژی آن وارد بازار کشور نشده است.
کلانتر معتمدی ادامه داد: این دو روش جدید در دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران که 6 تا 9 اسفند در تهران برگزار می‌شود با حضور مهمانان خارجی که مستقیما در ابداع این روش‌ها نقش داشته‌اند به متخصصان و جراحان قلب ایرانی معرفی می‌شود.
وی اضافه کرد: هنوز این روش‌های جدید درمانی در کشور ما فراگیر نشده و به همین علت هنوز تحت پوشش بیمه نیستند. به همین علت در موارد انگشت‌ شماری که امکان انجام این روش‌ها باشد، هزینه‌های سنگینی بالغ بر 120 تا 140 میلیون تومان برای بیماران در بر دارد که از عهده مردم خارج است.
وی به لزوم توجه بیشتر مسئولان وزارت بهداشت به پیشگیری و افزایش آگاهی مردم برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آگاهی مردم نسبت به روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما  نه تنها در شهرهای کوچک بلکه حتی در شهرهای بزرگ نیز بسیار کم است و لازم است، از طریق شبکه بهداشتی و درمانی سراسری کشور و رسانه‌ها آگاهی مردم با تکرار مطالب آموزشی افزایش پیدا کند.
دبیر علمی دومین کنگره مشترک قلب ایران اضافه کرد: بیماری‌های قلب و عروق عامل اول مرگ و میر ایرانیان در اثر بیماری است و علت حدود 80 درصد این مرگ‌ها نیز سکته‌های قلبی و مغزی است که به علت گرفتگی عروق ایجاد می‌شوند، 15 درصد این بیماران نیز بر اثر بیماری‌های دریچه قلب و حدود 5 درصد مرگ این بیماران نیز به علت بیماری‌های مادرزادی قلبی - عروقی است.