kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۹

اخبار ویژه

مازراتی را بچسب 105 اقتصاددان را سانسور کن!
بیانیه تحلیلی 105 صاحب‌نظر و کارشناس اقتصادی در نشریات زنجیره‌ای سانسور شد.
تمام این روزنامه‌ها از درج کوچک‌ترین تیتری در صفحه اول خود درباره بیانیه کارشناسی مورد اشاره در زمینه اقتصاد مقاومتی صرف‌نظر کردند و اغلب آنها حتی خبری کوتاه نیز از این بیانیه در صفحات داخلی خود منتشر نکردند. روزنامه‌های شرق، آرمان، آفتاب یزد، شهروند، فرهیختگان و مردم‌سالاری از جمله این روزنامه‌ها هستند. روزنامه‌های ایران و جمهوری اسلامی نیز به همین روش عمل کرده‌اند.
این رویکرد به یک خبر مهم در حالی است که به عنوان مثال روزنامه شرق در صفحه اول خود از قول جهانگیری نوشته «آگاهی و رعایت حقوق‌شهروندی مثل نان شب واجب است». تیترهای دیگری نظیر «عکس یادگاری با پیکتی»، «مازراتی برای یک شب» و... در صفحه اول شرق خودنمایی می‌کند. تیترهایی مانند در به در  دنبال همسفر، بولتن‌ها نمی‌میرند، خیز اتاق ایران برای دولتی شدن  و... نیز در صفحه اول آرمان خودنمایی می‌کند تا جایی برای تیتر بیانیه 105 اقتصاددان باقی نماند.
در روزنامه‌های دیگر نیز این تیترها به جای تیتر خبر مذکور خودنمایی می‌کند:
- اعتماد: «تفاوت مصلحت‌سنجی و فرصت‌طلبی را از یاد نبریم»،«جزئيات پرواز غیرمعمول»،‌ «خطر داعش بیخ‌گوش و شهر هترا».
- آفتاب یزد‌: «هاشمی می‌آید؟»، «تنها خوبان عالم ما نیستیم»، «توافقنامه ترجیحی ایران و هند در راه است؟...»
- ایران:‌ «توسعه آشورا ده پشت سد سوءتفاهم‌ها»، «درگذشت نویسنده شهیر ادبیات ترکیه در 92 سالگی»، «اطمینان از اصالت لوازم آرایشی با تلفن همراه» ‌و...
- فرهیختگان‌:‌ «فارغ‌التحصیلان سفیر دانشگاه هستند»، «راه تدریس غیرفارسی هموار می‌شود؟»، «حادثه‌های پیاپی برای جیمز باند»‌ و «آه، تصنیفی که تکرار نمی‌شود».
- مردم‌سالاری: «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دنبال خروج روش‌های پوپولیستی از انتخابات است»،‌«عارف: راهبرد ما قبول پیروزی تفکر اصلاحات به جای سهم خواهی است»، «هابرماس و دولت- ملت شدن در عصر جهانی».
یادآور می‌شود کارشناسان و اقتصاددانانی مانند ابراهیم رزاقی، غلامرضا تاجگردون، احمد توکلی، داود دانش‌جعفری، فرهاد رهبر، مجید قاسمی، هادی قوامی، محمدجواد ایروانی، الیاس نادران، حسین صمصامی، محمدمهدی مفتح، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عادل پیغامی، میرکاظمی و... بیانیه 105 اقتصاددان (شامل مدرسین و پژوهشگران اقتصاد) را امضا کرده‌اند. این بیانیه با ذکر جزئیات، نحوه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی برای رونق اقتصادی و گشودن گره تحریم‌های داخلی از دست و پای کارآفرینان را تحلیل کرده و به موضوعاتی مانند درون‌زایی رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی، امکان رقابت و بهره‌وری تولیدات داخلی، درآمدها و فرارهای مالیاتی، نحوه هزینه منابع مالی حمایتی در تولید، چالش‌های دیوان‌سالاری دولتی در مقابل تولید و رونق اقتصاد ملی، مدیریت واردات و قاچاق کالا، انضباط مالی و پلمی و بانکی، مبارزه با رانت‌های اقتصادی و... پرداخته است.

ینی‌آکیت: ترکیه درشت‌گویی کرد اما اهداف ایران در منطقه پیش رفت
یک روزنامه چاپ ترکیه تصریح کرد هرچه ترکیه لفاظی کرده و در منطقه ناکام مانده، ایران اهداف منطقه‌ای خود را با موفقیت پیش برده است.
روزنامه ینی‌آکیت در تحلیلی به قلم فاروق کوسه نوشت: عامل ایجاد یک حکومت بزرگ نه سیاست‌های پشت تریبونی و حرافی‌های بزرگ، بلکه تعیین استراتژی‌های بزرگ، پیگیری اهداف بزرگ، انجام فعالیت‌های بزرگ و پرورش اشخاص بزرگ است. با درشت‌گویی و عصبانیت نمی‌توان به اهداف بزرگ دست یافت. برای دستیابی به این اهداف، باید بر حسب طرح‌های دقیق و استراتژی‌ها و فعالیت‌های زمان‌بندی شده، اقدامات عمیقی انجام داد. در غیر اینصورت، چنان موانعی در جلوی راه شما قرار خواهند داد که هرگز نتوانید به فعالیت‌های خود ادامه دهید. در حالی که در دنیای کوچک خیالی خود تصور می‌کنی در حال انجام کارهای مهم هستی، ناگهان متوجه می‌شوی که باغ ارم را از دست داده و تنها یک دشت کویر برایت باقی مانده است.
وی با انتقاد از دولت ترکیه می‌نویسد: باید از این رویا که از رهبری جهان اسلام سخن می‌گوید،  اما در واقع اعتباری برایش باقی نمانده است و از رویای سیاست‌های خارجی که فکر می‌کند دارای اعتبار است و با آن قصد مسحور کردن توده‌ها را دارد، بیدار شویم. زیرا ما از سیستم‌های بین‌المللی انتقاد می‌کنیم اما در واقع با پیروی از این سیستم به تولیدات محدود خود اکتفا می‌کنیم، اما کشورهایی وجود دارند که موضع مستقل خود را حفظ کرده و به فعالیت‌های خود به صورت مستقل و با گام‌های بسیار بزرگ ادامه می‌دهند. ایران نیز نمونه بارزی از این مسئله است که در کنار ما وجود دارد.
ینی‌آکیت می‌افزاید: اکنون مشاهده می‌شود که ایران از یک سو، با سازماندهی عناصر شیعه در کشورهای همجوار اقمار وابسته به خود را تاسیس کرده و از سوی دیگر مناطق مرکزی جغرافیای اسلام را از جنوب، شمال و شرق محاصره کرده است. این موقعیت فعلی، بدون فعالیت‌هایی در زمینه آماده‌سازی و سیستماتیک طولانی، امکان‌پذیر نیست. این مسئله نمونه بارزی برای درک موقعیت افرادی است که تنها حرف می‌زنند و افرادی که به جای حرف زدن عمل می‌کنند.
نویسنده معتقد است: اکنون می‌بینیم که ایران در جغرافیای اسلامی موفق شده است که تمامی حوادث را به نفع خود رقم زند. در حالی که ما به راهپیمایی‌هایی علیه آمریکا در رابطه با اشغال عراق اکتفا کردیم، ایران عمیقا حرکت کرده و  مقدار قابل توجهی از عراق را به دست آورده است(!) در حال حاضر، عراق در سیستم بین‌المللی، حکومتی است که از ایران حمایت می‌کند. در گذشته نیز در حالی که همه کشورها (رژیم) اسرائیل را به دلیل اشغال لبنان محکوم می‌کردند، ایران سازماندهی‌ای انجام داد که سبب تغییر موقعیت به نفع این کشور شد و یک نیروی نظامی بزرگ تحت عنوان حزب‌الله را تاسیس کرد و به این ترتیب حضور خود در لبنان را تحکیم بخشید. اکنون با وجود حزب‌الله، به عبارت دیگر با وجود ایران نمی‌توان از لبنان بحث کرد.
نویسنده خاطرنشان کرد: ایران که جنگ داخلی سوریه را نیز به نفع خود تغییر داده، عملا حکومت سوریه را نیز با خود همسو کرده است. در حال حاضر ایران، غیر از خود صاحب دو یا دو و نیم حکومت دیگر است که عبارتند از عراق، سوریه و لبنان.
این کشور همچنین در حال افزودن یک حکومت دیگر (یمن) به این فهرست است.
ینی آکیت تصریح می‌کند: حتی اگر تصور شود که در بحرین اکنون فعالیتی انجام نمی‌شود، از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند، احتمالا ایران به صورت مخفیانه در حال آماده‌سازی‌هایی بوده و به زودی اقدامات خود را در این رابطه آغاز خواهد کرد. با این حال، در یک جغرافیای غیرمنتظره یعنی یمن که مدتی است دچار جنگ‌های داخلی است، با وجود تلاش‌های عربستان‌سعودی که دقیقا در جنوب این کشور قرار دارند، چیزی نمانده است که حکومت شیعه یمن به صورت همسو با ایران به وجود آید.

تورم با توصیه حل نمی‌شود دولت باید منابع مالی را هدایت کند
دولت باید مداخلات جدی‌تری در هدایت منابع مالی به سمت تولید داشته باشد، صرفا براساس توصیه نمی‌توان از بحران خارج شد.
حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با بیان این مطلب تصریح کرد: تورم تنها متاثر از افزایش رشد نقدینگی نیست، اما نقدینگی سهم به‌سزایی در افزایش رشد تورم دارد؛ باید توجه داشت که رشد نقدینگی امسال از رشد شتابان سال‌های اخیر که با نرخ‌های 30 تا 35 درصدی مواجه بوده کمتر شده و به حدود 20 درصد رسیده اما باید توجه داشت که این رقم با توجه به سیاست‌های ضدتورمی دولت و نیز قدر مطلق مبالغ اضافه شده به ارقام قبلی رقم قابل توجهی است و همچنان اثرات تورمی خود را دارد. وی در روزنامه آرمان نوشت:‌ یکی از بانک‌ها در همین شرایط که بانک مرکزی سقفی برای نرخ‌ بهره تسهیلات بانکی تعیین کرده مبالغ قابل توجهی از یکی از صندوق‌های بیمه‌ای کشور را به‌عنوان سپرده با نرخ بالای 32 درصد که از نرخ ابلاغی بانک مرکزی بالاتر است پذیرفته و به یکی از صنایع بزرگ پرداخت کرده و این به معنای این است که نه تنها سیاست‌های بانک مرکزی نقض شده بلکه منابع با نرخ‌های بسیار بالا تنها به صنایع بزرگ پرداخت می‌شود و به دلیل فقدان یک نظارت کافی در نظام قیمت‌گذاری در کشور هزینه‌های این تسهیلات گران‌قیمت به مصرف‌کننده منتقل می‌شود که همین می‌تواند دلیلی برای استمرار تورم بالا در جامعه باشد، اتفاقی که همزمان می‌افتد این است که بنگاه‌های کوچک و متوسط که قادر به پرداخت این نرخ‌های بهره بالا به بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نیستند از دسترسی به منابع بانکی محروم می‌شوند و عملا خلق شغل صورت نمی‌گیرد و رکود تداوم پیدا می‌کند و هر روز شاهد خروج بنگاه‌های کوچک و متوسط از چرخه فعالیت‌های اقتصادی و افزایش بیکاری در جامعه خواهیم بود که باعث تداوم رکود می‌شود.
این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: باید توجه داشت که شرکت‌های بزرگ صنعتی بدون حضور بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان ادامه حیات  ندارند، بنابراین این فرایند معیوب صنایع وابسته در کشور کماکان به حیات خود ادامه می‌دهد و آثار مخربی را برای تولید و رشد اقتصادی در کشور به ارمغان می‌آورد.
راغفر تاکید می‌کند: نکته قابل توجه اینکه دولت باید مداخلات جدی‌تری در هدایت منابع مالی به سمت تولید و بخش مولد داشته باشد و تصور این را نداشته باشد که صرفا افزایش یا کاهش در نقدینگی نمی‌تواند راه‌حل مناسبی برای شرایط رکود تورمی موجود باشد. مادامی که این اصلاحات اساسی در نظام بانکی کشور شکل نگیرد، مشکلات با کنترل نقدینگی سامان نمی‌گیرد و طبیعتا تولید نمی‌تواند رونق بگیرد و مشکلات کنونی همچنان ادامه خواهند یافت، بنابراین سیاست‌ها و اقدامات دولت باید به سیاست های تهاجمی به بحران‌های امروزه کشور باشد و صرفا براساس توصیه نمی‌توان از این وضعیت کنونی خارج شد، متاسفانه ما شاهد این دسته از اقدامات نیستیم و نقدینگی‌ای که در کشور شکل می‌گیرد تنها محل آنها بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌باشند که با ریسک کمتر می‌توانند پذیرای این منابع باشند اما همین منابع به وجه مناسبی هدایت نمی‌شود، ضمن اینکه دولت علی‌الاصول باید ساز و کارهای دیگری را در نظر گیرد که بتواند این منابع را به سمت و سوی تولید هدایت کند.
وی یادآور شد: دولت باید فعالان ربوی و غیرمولد اقتصادی را وادار به پرداخت مالیات‌های سنگین کند و پاداشی به آنها ندهد تا منابع به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت شوند که این امر هم موجب ادامه حیات بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود که خود منجر به ایجاد شغل‌های جدید و استمرار شغل‌های موجود می‌شود و هم عرضه را افزایش می‌دهد که این موضوع سبب کنترل رشد قیمت‌ها نیز می‌شود و همچنین دولت باید کنترل هزینه‌های تولید را هدف قرار دهد تا فعالان اقتصادی ترغیب به فعالیت در بخش مولد اقتصاد شوند.

آمریکا و متحدانش به فرانکشتاینی مثل داعش نیاز داشتند
آمریکا درباره جنگ با داعش دروغ می‌گوید و در واقع از این گروه حمایت می‌کند.
پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ با انتشار این تحلیل نوشت: چرا نیروی هوایی آمریکا نتوانسته است شورشیان داعش را که در ابتدا به تجهیزات متعارف کوچک و ناچیزی مسلح بودند از بین ببرد؟ در ابتدا این عملیات هوایی علیه شورشیان داعش نبوده است. شواهد نشان می‌دهد شورشیان داعش هدف این عملیات نبوده‌اند. حملات هوایی غرب با هدف نابود کردن زیرساخت‌های اقتصادی موجود در سوریه و عراق بوده‌اند. این سایت ادامه می‌دهد: ما از خوانندگان مقاله‌های خود می‌خواهیم با دقت هر چه تمامتر به رویت تصاویری بپردازند که نشان می‌دهد کامیون‌های حامل شورشیان داعش از میان بیابان‌های گسترده در مرز سوریه و عراق در حال ورود به عراق هستند بدون این که هدف قرار گیرند. این کاروان در ژوئن 2014 وارد عراق شد. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا جنگنده‌های آمریکایی این کامیون‌ها را در بیابان هدف قرار ندادند. اگر آمریکایی‌ها می‌خواستند گردان‌های شورشیان داعش را نابود کنند می‌توانند کاروان‌های آنها را در بیابان هدف بمباران‌های خود قرار دهند، زمانی که آنها در ماه ژوئن سوار بر کامیون‌ها در حال ورود به خاک عراق بودند. پاسخ این گونه سؤالات کاملاً واضح است زیرا آمریکا در خاورمیانه اهداف دیگری را دنبال می‌کند بیابان‌های بین عراق و سوریه یک منطقه باز و گسترده محسوب می‌شوند و یک هواپیمای اف 15 یا اف 16 می‌توانست در یک حمله هوایی به سرعت این عملیات را انجام دهد، عملیاتی که می‌توانست سبب نابود شدن کاروان داعش ظرف یک ساعت شود.
گلوبال ریسرچ نوشت: هدف از عملیات هوایی غرب در عراق و سوریه شکست دادن و نابود کردن شورشیان داعش نیست. تلاش برای از بین بردن تروریسم و در راستای به راه انداختن عملیات ضدتروریستی یک توهم و خیال محسوب می‌شود. آمریکا خود حامی شماره یک تروریسم دولتی است. داعش نه تنها تحت حفاظت آمریکا و هم‌پیمانانش قرار دارد بلکه ناتو و آمریکا در عملیات آموزش و تأمین مالی آنها نقش مهمی ایفا می‌کنند و این اقدامات را با کمک اسرائیل و هم‌پیمانان واشنگتن در خاورمیانه انجام می‌دهند.
همزمان ژنرال وسلی‌ کلارک فرمانده آمریکایی و سابق ناتو در مصاحبه با سی‌ان‌ان اعتراف کرد: گروه تروریستی داعش با حمایت مالی متحدان نزدیک واشنگتن و برای جنگیدن و از بین بردن حزب‌الله به وجود آمد.
«وسلی کلارک» که از فرماندهان باسابقه ارتش آمریکا از سال 1997 تا 2000 از جمله در زمان جنگ بالکان فرمانده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده گفت: پیدایش داعش با کمک‌ها و حمایت‌های دوستان و متحدان ما آغاز شد زیرا تنها گروهی که خواستار جنگ با حزب‌الله بود داعش بود. دلیل آنکه داعش خواستار جنگ با حزب‌الله است آن بود که اعضای داعش افرادی متعصب بوده و رفتار آنها یادآور شخصیت «فرانکشتاین» است.