kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶

ترور رهبر مخالفان دولت روسیه/ پروشنکو: پل میان کیف و مسکو نابود شد!

با ترور مشکوک یکی از رهبران برجسته مخالف دولت روسیه و منتقد پوتین در مسکو رئیس‌جمهور نارنجی اوکراین مرگ نمتسوف را تخریب پل میان روسیه و اوکراین دانست.

« بوریس نمتسوف» از مخالفان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و الحاق کریمه به آن کشور و از  حامیان دولت نارنجی اوکراین اواخر روز جمعه در حمله افراد ناشناس در مرکز مسکو ترور شد.
براساس گزارش‌ها، افراد ناشناس سوار بر یک خودروی سفیدرنگ به سوی «نمتسوف» که در حال عبور از یک منطقه در مرکز مسکو بود، تیراندازی کردند. بلافاصله به دنبال این حادثه نیروهای پلیس وارد عمل شدند و منطقه را محاصره کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ترور این مخالف برجسته دولتش را محکوم کرد و قول داد که تحقیقات در این رابطه انجام شود.  
«دمیتری پسکف» سخنگوی کرملین نیز با اشاره به اینکه «رئیس جمهور روسیه از کمیته تحقیق، وزارت کشور و پلیس خواسته است درباره این قتل تحقیق کنند»، گفت: «پوتین اعلام کرده این ترور بی‌رحمانه نشانه‌های یک قتل برنامه‌ریزی شده و تحریک آمیز را دارد.»
پروشنکو  رئیس جمهور دولت نارنجی اوکراین اما اعلام کرد: «نمتسوف» پلی میان روسیه و اوکراین بود. این قتل این پل را تخریب کرد. فکر می‌کنم این اقدام اتفاقی نبوده است. تردیدی ندارم که قاتلان دیر یا زود مجازات می‌شوند.
اما قتل « بوریس نمتسوف» بهانه‌ای شد برای دخالت دولت‌های اروپا و  آمریکا در امور داخلی روسیه در همین راستا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا  با صدور بیانیه‌ای انجام تحقیقات شفاف را در مورد ترور وی و  مجازات عاملان آن را خواستار شد.
در بیانیه اوباما آمده است: «آمریکا این قتل خشونت بار را محکوم کرده و از دولت روسیه می‌خواهد تا تحقیقات کامل، شفاف و بی‌طرفانه‌ای در این رابطه به عمل آورد و عاملان این ترور را به دست عدالت بسپارد. روس‌ها یکی از مدافعان سرسخت حقوقشان را از دست دادند. نمتسوف یکی از حامیان خستگی‌ناپذیر کشورش و به دنبال احقاق حقوق مردم روسیه بود.»
فرانسوآ اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز قتل  بوریس نمتسوف را محکوم کرد. در بیانیه کاخ الیزه از نمتسوف به عنوان مدافع شجاع و خستگی‌ناپذیر دموکراسی و مبارز علیه فساد یاد شده است.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همه نگرانی این اتحادیه را از ترور بوریس نمتسوف ابراز و خواستار انجام تحقیق کامل و روشنی برای تعیین مسببان این حادثه شد.