kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

تظاهرات گسترده ضدآمریکایی در یمن /رئیس‌جمهور مستعفی از پایتخت گریخت

همزمان با برگزاری تظاهرات گسترده ضدآمریکایی در شهرهای صعده و صنعا، رئیس‌جمهور مستعفی یمن از پایتخت گریخت.

به گزارش العالم، این تظاهرات روز جمعه و به همت جنبش «انصارالله» همراه با دیگر جمعیت‌های سیاسی و ملی یمن در شهرهای «صنعا» و «صعده» برگزار شد.
تظاهرکنندگان تلاش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا برای فشار بر مردم یمن از طریق شورای امنیت را «تعدی مستقیم» به کشورشان دانستند و ادامه انقلاب تا تحقق کامل اهداف مردم به‌ویژه دستیابی به آزادی و دموکراسی و ریشه‌کن کردن فساد را خواستار شدند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین بر مخالفت خود با مداخله بیگانگان به‌ویژه آمریکا در امور داخلی یمن تاکید کردند.
جزئیات توافق سیاسی
پس از گذشت بیست روز از آغاز مذاکرات میان گروه‌های سیاسی برای حل بحران «خلأ قدرت» در یمن، که به دلیل استعفای ناگهانی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور و «خالد بحاح» نخست‌وزیر صورت گرفت، نشست‌ها تحت نظارت «جمال بن‌عمر» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به نتیجه رسید.
 پس از نشست‌های متمادی، توافق شد که قوه مجریه‌ای برای مرحله انتقالی تشکیل شود به این ترتیب که شورای مردمی انتقالی که شامل نیروهایی است که در پارلمان کرسی ندارند، ایجاد شود و در کنار آن پارلمان کنونی نیز همچنان به کار خود ادامه دهد و پارلمان در کنار شورای مردمی، تحت عنوان شورای ملی کشور اداره یمن را برعهده گیرد. این توافق پس از نشست‌های متمادی طی دو هفته گذشته در یمن حاصل شد. این در حالی بود که شورای امنیت سازمان ملل نتوانست طرح دخالت نظامی در یمن تحت بند هفت منشور این سازمان را صادر کند و در این امر شکست خورد.
«جمال بن‌عمر»  روز جمعه اعلام کرد: «شورای انتقالی با نام شورای مردمی با حضور نمایندگانی از گروه‌های سیاسی که در پارلمان کرسی ندارند، تشکیل خواهد شد که در آن، 50 درصد از جنوبی‌ها، 30 درصد زنان و 20 درصد جوانان حضور خواهند داشت و پارلمان کنونی و شورای مردمی انتقالی تحت عنوان شورای ملی بطور همسو کشور را اداره خواهند کرد».
«حمزه الحوثی» از اعضای شورای سیاسی انصارالله ضمن بیان اینکه این توافق با بیانیه قانون اساسی مورد نظر این جنبش همسو است تاکید کرد: «اعضای شورای ملی 551 نفر خواهند بود که شامل دو بخش می‌شود. بخش اول، شورای مردمی انتقالی با 250 عضو و بخش دوم پارلمان کنونی است با 301 عضو. وی افزود: «تمام اختیارات و مسئولیت‌های قوه مجریه به استثنای بررسی قوانینی که به دوره انتقالی مربوط نمی‌شود، به شورای ملی واگذار می‌شود و شورای مردمی حق دارد به قوانین احتمالی مصوب پارلمان اعتراض کند و پارلمان حق تک‌روی در اداره کشور را ندارد.»
البته هنوز موضوع ریاست جمهوری و نخست‌وزیر حل نشده باقی مانده است از طرف دیگر  برخی رسانه‌ها دیروز اعلام کردند که «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس‌جمهور مستعفی یمن «صنعا» را به مقصد «عدن» ترک کرده است. به گزارش ایسنا، این گزارش‌ها از سوی مسئولان ارشد انصارالله نیز تایید شده است. به دنبال انتشار خبر خروج «هادی» از صنعا، برخی منابع یمنی گزارش دادند که مذاکرات میان گروه‌های سیاسی یمن و گروه حوثی که تحت نظارت فرستاده سازمان ملل برگزار می‌شود به حالت تعلیق درآمده است. این مذاکرات برای بررسی طرح تشکیل یک شورای ریاستی برای اداره امور یمن است. احتمال دارد «عبدربه منصور هادی» قصد خروج از کشور را داشته باشد.