kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

آصفی: توافق یک مرحله‌ای مانع وقت‌کشی طرف مقابل می‌شود

یک دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توافق با 1+5 در یک مرحله گفت: اگر کشورهای غربی و آمریکا اراده و حسن نیت داشتند بعد از یک سال و چهارماه تا الان باید به کلیات توافق می‌رسیدیم اما این‌که هنوز از این مرحله عبور نکرده‌ایم نشان می‌دهد طرف مقابل دارد شیطنت می‌کند.


حمید رضا آصفی با بیان این که سه حوزه مشخص مورد اختلاف میان دو طرف وجود دارد، گفت: موضوع لغو تحریم‌ها، ظرفیت، دامنه و چگونگی فعالیت‌ غنی‌سازی و تحقیق و توسعه و زمان راستی‌آزمایی و این‌که کی و چگونه پرونده ایران به حالت عادی بازگردد، سه حوزه اختلاف برانگیز در جزئیات مذاکرات هست.
سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی در پاسخ به این پرسش که با اظهارات مقام معظم رهبری برای رسیدن به توافق جامع در یک مرحله روند مذاکرات به چه سمت پیش می‌رود؟ گفت: اگر طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد و بخواهد مسئله را حل کند، حتما مسئله با سرعت حل می‌شود. نکته‌ای که کارشناسان و صاحبنظران را نگران کرده و رهبری در این باب ورود کردند، این است که از آذرماه سال جاری مذاکرات در جریان است، اما هنوز نتوانستیم از کلیات عبور کنیم و این نشان می‌دهد طرف مقابل دارد شیطنت می‌کند. یک مرحله‌ای شدن توافق برای اجتناب از وقت‌گذرانی و کش دادن مسئله از سوی 1+5 به ویژه آمریکا و کشورهای غربی است.
این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر رسیدن به یک توافق خوب با 1+5 که منافع و احترام ملت ایران را تامین کند تصریح کرد: آمریکایی‌ها وقتی می‌گویند توافق خوب می‌خواهند یعنی می‌خواهند همه چیز را بگیرند و هیچ چیز ندهند و این هم از نظر ایران امکان‌پذیر نیست.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تحریم شرکت نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا در شرایطی که مذاکرات در جریان است این اقدام اروپا را نشانه‌ای از درستی بی‌اعتمادی ایران به غرب دانست و تاکید کرد که توافق با 1+5 با توجه به این رفتار و اقدامات آنها در گذشته، ضروری است یک مرحله‌ای و در کلیات و جزئیات یک‌جا توافق شود.