kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷

نشریه «9 دی» توقیف شد

هیئت نظارت بر مطبوعات دیروز رای بر توقیف نشریه «9 دی» داد.


به گزارش ایرنا، در این جلسه گزارش‌های دبیرخانه هیئت درباره مطالب 12 رسانه اعم از نشریه، خبرگزاری و سایت خبری بررسی و ضمن تذکر به دو رسانه، درباره نشریه «9 دی» به شرح زیر تصمیم‌گیری شد: این هفته‌نامه در مطلبی نوشته است: «علاوه بر نقش‌آفرینی علی‌اکبر ولایتی برای ریاست جمهوری بدل آقای رفسنجانی، وی در ماجرای قطعنامه 598 هم در راستای سیاست آقای رفسنجانی و به سازش کشاندن امام و رزمندگان و تحمیل جام زهر به ایشان فعال بود».
در مطلبی دیگر نیز نوشته است: «هر قدم ظریف، صد کیلوگرم ذخیره اورانیوم را نابود کرد».
همچنین در مطلب دیگر این نشریه نوشته شده است: «زمانی که وزرایی با ثروت‌های چند صد میلیارد تومانی در دولت روحانی مشغول به کار شدند و فردی چون بیژن زنگنه که پرونده‌های مفاسد رسواکننده کرسنت و استات اویل به دوره وزارت او در دولت خاتمی بر می‌گردد، دوباره به سطح وزارت رسید، می‌شد حدس زد که بار دیگر دوره رونق مفاسد اقتصادی رسیده است».
مطلب اول شائبه اهانت به امام راحل‌(ره) دارد. همچنین مطلب دوم، مغایر سیاست‌های هسته‌ای نظام در حوزه هسته‌ای و مصداق بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات تشخیص داده شد.
مطلب سوم نیز مصداق بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات و سیاه‌نمایی شناخته شد و مقرر گردید به دلیل انتشار این مطالب و مطالب مشابه و همچنین بی‌توجهی به شش تذکر هیئت در یکسال گذشته، این نشریه، توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شود.
همچنین در این گزارش آمده است: مطابق تبصره 2 ماده 6 قانون مطبوعات، اصرار بر تخلف به لغو پروانه منجر می‌شود.
مدیر مسئول هفته‌نامه «9 دی» در خصوص دلایل توقیف این هفته‌نامه گفت: هنوز به صورت مکتوب چیزی به ما ابلاغ نشده اما بر اساس آنچه معاونت مطبوعاتی ارشاد اعلام کرده «شائبه توهین به امام راحل» یکی از دلایل توقیف عنوان شده که از طرف کسانی که در برابر توهین به ولایت امیرالمومنین یا توهین به رسول خدا خودشان را به ندیدن می‌زدند، دلیل تعجب‌آوری است.
حجت‌الاسلام حمید رسائی اظهار داشت: دست‌اندرکاران هفته‌نامه «9 دی» که بنده کوچکترین آنها هستم همگی از نیروهای ارزشی مطبوعات هستند که به امام راحل عشق می‌ورزند برای همین هم همواره این رسانه مورد کینه دشمنان امام و رسانه‌های بیگانه بوده است و دنباله‌های داخلی آنها برای حذفش جشن می‌گیرند.
وی افزود: دولت در حالی به بهانه «شائبه توهین به امام» یک رسانه منتقد خود را توقیف می‌کند که برخی از توهین‌کنندگان به شخص امام راحل و مبانی آن رهبر عظیم‌الشان در بخش‌هایی از بدنه دولت در رفت و آمدند و حتی این افراد از وزارت ارشاد جایزه می‌گیرند تا جایی که اخیرا به یکی از توهین‌کنندگان به رهبر معظم انقلاب که از اقوام معاون مطبوعاتی است، در وزارت ارشاد مسئولیت داده شد. این فرد که نتوانسته بود کتاب توهین‌آمیز خود را در ایران به چاپ برساند، کتابش را در خارج از کشور منتشر می‌کند.
نائب رئیس کمیسیون اصل نود همچنین خاطرنشان کرد: تیتر هفته آینده «9 دی» هم به موضوع پرونده مهدی هاشمی و گزارشی از اسنادی که توسط وی در سال 88 در جاده تلو لواسان سوزانده شده بود اختصاص داشت که ظاهرا برای جلوگیری از انتشار آن چنین برخوردی صورت گرفت، اما بنده و دوستان دیگر سانتریفیوژ نیستیم که با پلمب و توقیف و قفل و بند دهانمان بسته شود بلکه دولت باید پاسخ انتقادات را بدهد و مطالبات مردم را بی‌جواب نگذارد.
گفتنی است یکشنبه همین هفته نیز هفته‌نامه «رمز عبور» که هشتمین شماره آن بر روی دکه‌های روزنامه‌فروشی قرار گرفته بود، با دستور دادستانی تهران توقیف گردید.
از سوی دیگر علی اکبر ولایتی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار سیاسی  تسنیم در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از هفته‌نامه‌ها مبنی بر اینکه «ولایتی در ماجرای قطعنامه 598 هم در راستای سیاست آقای رفسنجانی و به سازش کشاندن امام(ره) و رزمندگان و تحمیل جام زهر به ایشان فعال بود»، تاکید کرد: بنده هیچ درخواست یا توصیه‌ای اعم از کتبی یا شفاهی به حضرت امام(ره) و هیچ مسئول دیگری در ارتباط با پایان جنگ تحمیلی نداشتم و اسناد تاریخی نیز بر این امر شهادت می‌دهد.
وی با بیان اینکه بنده در زمان جنگ و سال‌ها پس از آن مسئول سیاست خارجی کشور و پیگیری این امور بودم، تاکید کرد: بنده همواره با مواضع امام(ره) همراه بوده و تمام سخنان و مواضع ایشان را برای خود حجت و حکمت می‌دانستم.
ولایتی تاکید کرد: من ادامه جنگ تحمیلی را تا هر زمانی که حضرت امام(ره) به نفع نظام، اسلام و کشور می‌دانست به مصلحت می‌دانستم و از سوی دیگر پذیرش قطعنامه و پایان جنگ توسط ایشان را نیز بر اساس شرایط زمان از تدابیر و حکمت‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی می‌دانم.
وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در ادامه با ذکر این نکته که من در زمان پذیرش قطعنامه 598 توسط حضرت امام(ره) در ایران حضور نداشتم، تصریح کرد: بنده در آن زمان در شورای امنیت سازمان ملل حاضر بودم تا شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به خاطر هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایرباس و شهادت جمعی از هموطنانمان را پیگیری کنم.
ولایتی افزود: در آن جلسه که بوش پدر به عنوان معاون ریگان و نماینده آمریکا حضور داشت، ما دلایل و مستندات حقوقی مستحکم خود را ارائه کردیم که همین امر موجب ارجاع پرونده آمریکا به دادگاه و در نهایت محکومیت آنها و الزامشان به پرداخت خسارت شد.
وی تاکید کرد: به جهت حضورم در جلسه‌ای که عرض کردم، هیچ خبری از پذیرش قطعنامه نداشتم و هنگام مراجعت به ایران در فرودگاه از موضوع باخبر شدم که در همان فرودگاه نیز به بنده پیغام داده شد که باید هرچه سریع‌تر مهیا شده و مجددا برای پیگیری قطعنامه 598 به آمریکا بروم که بنده نیز پس از زمان بسیار کوتاهی مجددا عازم سازمان ملل متحد شدم.