kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
در دومین روز بررسی بودجه 94 صورت گرفت

اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور

نمایندگان مجلس در بودجه ۹۴ با اختصاص ۱۰هزار میلیارد ریال برای تقویت بنیه دفاعی و امنیتی کشور موافقت کردند.


به گزارش فارس، مجلسی‌ها در ادامه نشست علنی صبح دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه  94، بند (ع) تبصره 2 این لایحه را پس از رسیدگی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، وزارت نفت مکلف شد ، از محل درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی کشف‌شده اعم از قاچاق یا عرضه خارج از شبکه به ازای کشف و تحویل هر لیتر مواد کشف‌شده نفتی قابل توزیع در شبکه رسمی مصرف به نرخ زمان کشف پس از کسر 10 درصد (پس از واریز به حساب خاصی نزد خزانه) هزینه بالاسری تا سقف 10 هزار میلیارد ریال (معادل هزار میلیارد تومان) به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل‌کشور واریز کند، تا بر اساس طرح توزیع ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات و مبادله موافقت‌نامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، برای تقویت بنیه دفاعی و امنیتی اختصاص یابد.
افزایش درآمدهای دولت از صادرات نفت خام
وکلای ملت در لایحه بودجه ۹۴ با افزایش درآمدهای دولت از صادرات نفت خام تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.
به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد، در صورت افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به درآمد پیش‌بینی‌شده در ردیف‌های شماره 210101 و 210109 جدول شماره (5) این قانون، مازاد منابع ارزی تا سقف 150 هزار میلیارد ریال را پس از کسر سهم 14/5 درصد وزارت نفت، 20 درصد صندوق توسعه ملی و 2 درصد نقاط محروم به ردیف درآمدی شماره 210110 جدول شماره (5) این قانون واریز و مازاد بر آن را پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی به حساب ذخیره ارزی واریز نماید.
با این مصوبه، در واقع میزان وابستگی بودجه 94 به درآمدهای نفتی افزایش یافت و البته سهم دولت از درآمدهای نفتی علاوه بر 53 هزار میلیارد تومان قبلی، در صورت افزایش فروش نفت تا سقف 15 هزار میلیارد تومان نیز افزایش خواهد یافت.
مجلسی‌ها همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۴ نمایندگان مصوب کردند ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض گاز طبیعی مصرفی به منظور نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یابد.
نمایندگان مجلس همچنین الزام شرکت نفت برای پرداخت ماهانه بهای خوراک نفت خام و میعانات گازی را حذف کردند.
خبر دیگر این که بهارستان‌نشین‌ها در لایحه بودجه ۹۴ تصویب کردند، معادل ارزش ریالی ۲ میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۲۴ هزار میلیارد ریال برای آسفالت راه‌های روستایی اختصاص یابد.
ضرورت اعطای مجوز به وزارت نفت
 برای انتشار اوراق مشارکت
وزیر نفت در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 94: با توجه به فقدان منابع برای تأمین هزینه‌های جاری و سرمایه برای توسعه میادین مشترک نفتی اعطای مجوز به وزارت نفت به منظور انتشار اوراق مشارکت ضروری است.
بیژن زنگنه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی که جزئیات لایحه بودجه سال 94 را در دست بررسی دارد، در مخالفت با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر حصر بند الحاقی که به وزارت نفت اجازه می‌دهد با تصویب شورای اقتصاد به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک نسبت به انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی از طریق بازار سرمایه در سقف 50 هزار میلیارد ریال با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از محل تولیدات همان طرح‌ها اقدام کند، با اشاره به اینکه چند سال قبل صادرات نفت کشور 2/5 میلیون بشکه و به قیمت هر بشکه صد دلار بوده است، اظهار داشت: آن زمان سالی حدود 300 هزار دلار عاید ما می‌شد.
وی با اشاره به اینکه قیمت نفت برای سال بعد 40 دلار برای هر بشکه پیش‌بینی شده است، افزود: صادرات نفت روزی یک میلیون و خرده‌ای است که نمی‌خواهم رقم دقیق آن را اعلام کنم، از این رو آنچه عایدمان می‌شود، زیر 3 میلیارد دلار است و نفت حتی هزینه‌های جاری خود را نیز نمی‌تواند اداره کند، ما چگونه صنعت نفت را اداره کنیم؟
زنگنه با طرح این سوال که علاوه بر اینها چگونه برای میادین مشترک سرمایه‌گذاری کنیم، خاطرنشان کرد: میدان پارس جنوبی و میدان‌های غرب کارون در فهرست سرمایه‌گذاری هستند، به نظر ما این اجازه برای انتشار اوراق مشارکت باید به وزارت نفت داده شود و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ظرفیت با اولویت دادن به میادین مشترک نفتی و گازی ذکر شده است.
وی تصریح کرد: ما چگونه این افزایش ظرفیت را انجام دهیم، هیچ نداریم، ما اصلا نمی‌توانیم از خارج قرض بگیریم، پس راهی که در کمیسیون انرژی بحث شده و در دولت نیز روی آن فکر کرده و در کمیسیون تلفیق نیز مورد تأمل واقع شده است، یکی انتشار اوراق مشارکت و دیگری استفاده از منابع صندوق توسعه است که در الحاقی بعدی آمده است.