kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
در نشست خبری مشترک ظریف با همتای آذربایجانی در باکو مطرح شد

برگزاری نشست معاونان وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر در ماه آینده

نشست معاونان وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر در ماه آینده (مارس) در باکو برگزار خواهد شد.


«محمدجواد ظریف»  وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته (دوشنبه) برای دیداری یک روزه به کشور آذربایجان سفر کرد.
وزیر امور خارجه، در ابتدای ورود به فرودگاه باکو در جمع خبرنگاران گفت: زمینه‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد و امیدواریم در این سفر نیز بتوانیم قدری برای گسترش همکاری‌ها و رفع برخی مشکلات عمدتا اداری و بروکراتیک اقدام کنیم و برای توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها به تفاهم‌های خوبی برسیم.
ظریف در اولین دیدار، با «المار محمدیاراف» همتای آذربایجانی خود به بحث و تبادل‌نظر پرداخت. پس از این دیدار، نشست خبری مشترک وزاری خارجه ایران و آذربایجان برگزار شد.
 روابط تهران و باکو در مسیر توسعه
محمدجواد ظریف در ابتدای این نشست خبری با اشاره به مذاکرات بسیار خوب در سفر به باکو، افزود: در مورد روش‌های گسترش روابط اقتصادی، سیاسی، همکاری‌های بین‌المللی و روابط چندجانبه از جمله همکاری‌های سه‌جانبه که چند سال است بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه وجود دارد، گفت‌وگو و زمینه‌های مختلف گسترش این همکاری‌ها را بررسی کردیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات 2 کشور در حوزه‌های کشاورزی، انرژی، دفاعی و تکمیل کریدور حمل و نقل شمال – جنوب، ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آینده نیز شاهد گسترش و تعمیق روابط در همه حوزه‌های اقتصادی باشیم.
ظریف همچنین افراطی‌گری را مشکل عمده منطقه عنوان کرد و افزود: برای مقابله با این چالش‌های عمده در کنار جمهوری آذربایجان قرار خواهیم گرفت.
وزیر امور خارجه ایران، دریای خزر را منطقه دوستی و همکاری دانست و گفت: ما دوست داریم که ایران و جمهوری آذربایجان در این منطقه براساس همکاری و منافع مشترک حرکت کنند.
ظریف با تقدیر از حمایت جمهوری آذربایجان از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در سطوح بین‌المللی، افزود: تهران نیز در مقابل فشارهایی که در سطح بین‌المللی به باکو وارد می‌شود، در کنار آن ایستاده است.
وی در پاسخ به پرسشی در باره موضع جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی، بر ضرورت حل این مناقشه براساس حقوق بین‌المللی، احترام به تمامیت ارضی و عدم توسل به زور تاکید کرد و گفت: ایران از ابتدای این مشکل، از یک سو برای کمک‌رسانی برای شهروندان جمهوری آذربایجان اقدام و از سوی دیگر برای یافتن راه حلی برای این مناقشه، تلاش کرد.
ظریف با اشاره به تلاش گروه مینسک برای میانجی‌گری به منظور حل این مناقشه، آمادگی ایران را برای به عهده گرفتن نقشی برای پایان دادن به این مشکل در صورت لزوم، اعلام کرد.
 گسترش همکاری‌های اقتصادی
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست خبری با اشاره به افزایش سفر‌های متقابل مقام‌های 2 کشور در یک سال اخیر، بر ضرورت گسترش هر چه بیشتر روابط 2 کشور برادر، تاکید کرد.
«محمدیاراف» همچنین با مهم ارزیابی کردن گسترش همکاری‌های جمهوری آذربایجان و ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی و نیز روابط سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه، راه‌اندازی خط ریلی رشت - آستارا را تحولی مهم برای این 2 کشور و به‌طور کلی منطقه، دانست.
وی با اشاره به برگزاری نشست معاونان وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر در ماه آینده (مارس) در باکو، گفت که دیدار دو‌جانبه نمایندگان ایران و جمهوری آذربایجان برای دستیابی به نتیجه مثبت در باره رژیم حقوقی دریای خزر، در حاشیه این نشست، برنامه‌ریزی شده است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین روز گذشته با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.