kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
واشنگتن پست فاش کرد

نگرانی کاخ سفید از پیشتازی جنبش بدر عراق در مبارزه با تکفیری‌ها !

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به دستاوردهای جنبش «بدر» علیه تکفیری‌های داعش در عراق اعلام کرد پیشروی‌های این جنبش نگرانی‌هایی را در واشنگتن به وجود آورده که در نهایت نقش این کشور در مبارزه با داعش کمرنگ شود.


به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» طی گزارشی به قلم مایکل نایتس، درباره عوامل و گروه‌هایی که در حال مبارزه با تکفیری‌های «داعش» در عراق هستند، نوشت: «اخیرا حملات تهاجمی علیه تکفیری‌های داعش در استان «دیاله» عراق به رهبری «جنبش بدر» صورت گرفته است که همین حمله جایگاه این جنبش را به عنوان یک نیروی نظامی غالب در سراسر قلمرویی که از جنوب عراق به سمت کرکوک در شمال این کشور امتداد دارد، تقویت کرده است.» این گزارش سپس به نقش ایران و تأثیرگذاری این کشور در اقداماتی که این جنبش صورت می‌دهد اشاره کرد و نوشت: «تابلوهای تبلیغاتی که دلاوری‌های اعضای این جنبش را نشان می‌دهد به همراه تصاویر «آیت‌الله خمینی(ره)» و «خامنه‌ای» در عراق به چشم می‌خورد.»
در حالی که نقش آمریکا در شکل‌گیری داعش کاملا مسلم است و از چند ماه پیش که ائتلاف نمایشی ضدداعش به رهبری آمریکا تشکیل شده است تاکنون اقدامات زیادی علیه این گروه تروریستی انجام نگرفته و در برخی حوزه‌ها محموله‌های سلاح نیز به دست تروریست‌های داعش رسیده است، «مایکل نایتس» در این گزارش نوشت: «اگر مبارزه علیه تکفیری‌های داعش، در مسیر کنونی ادامه یابد این خطر وجود دارد که آمریکا در نهایت داعش را شکست دهد اما در این پروسه، عراق را در مقابل نفوذ ایران از دست بدهد.»گفتنی است فرماندهان آمریکایی می‌گویند در حال بررسی اعزام نیروهای زمینی به عراق برای مقابله با داعش و بازپس‌گیری موصل هستند اما «کریم النوری» سخنگو و فرمانده نظامی جنبش بدر می‌گوید که نیازی به نیروهای زمینی آمریکایی برای بازپس‌گیری موصل ندارند و به تنهایی می‌توانند داعش را شکست دهند. این امر به یکی از زمینه‌های اختلاف بین برخی از نیروهای سنی عراق با شیعیان این کشور تبدیل شده است و برخی از تندروهای عراقی، جنبش‌های شیعی را به تروریسم متهم کرده‌اند! امری که بسیار عجیب و همسو با منافع قدرت‌های خارجی در عراق است. اما در پایان گزارش واشنگتن پست می‌خوانیم: «فرمانده بدر می‌گوید که اعضای جنبش وی ترجیح می‌دهند که حتی در حملات خود به موصل از کمک آمریکا بهره نگیرند...اگر آمریکا می‌خواهد هم‌اکنون به حملات هوایی خود ادامه دهد ما مشکلی نداریم اما زمانی که ما در صحنه حضور داریم نباید حمله کنند. ما نمی‌خواهیم تاریخ بنویسد که ما با پوشش آمریکا، یک حمله (علیه داعش) صورت دادیم.»در حالی که نیروهای مردمی و ارتش عراق نبرد با داعش را به مراحل پایانی خود نزدیک کرده‌اند، آمریکا نگران آن است که در صحنه بین‌الملل و در نزد افکار عمومی در مورد کوتاهی در برابر داعش مورد مواخذه قرار گیرد. از این رو تمام سعی خود را می‌کند تا هرچند به صورت تبلیغاتی خود را در پیروزی‌های مردم عراق سهیم کند، امری که مردم خاورمیانه هیچگاه آن را باور نخواهند داشت.
دیدار عبادی و بارزانی
«حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس دولت محلی کردستان در این کشور، درباره عملیات آزادسازی موصل و برخی از اختلافات موجود میان بغداد و اربیل گفت‌وگو کردند. در دیدار این دو مقام، درباره اختلافات دو طرف، تلاش برای حل قانونی اختلافات و همچنین درباره چالش‌های موجود در برابر اقتصاد عراق گفت‌وگو شد.