kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
یک روز بعد از برقراری آتش‌بس صورت گرفت

اعمال تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه روسیه

در حالی که اروپا و آمریکا قول داده بودند در صورت برقراری آتش‌بس در اوکراین تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کنند، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از تحریم‌های ضدروسی منتشر کرد.


اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) لیست جدید تحریم علیه مقامات روسیه و جدایی‌طلبان شرق اوکراین از جمله 2 مقام ارشد وزارت دفاع روسیه را منتشر کرد. بر اساس این لیست، اتحادیه اروپا دارایی‌های 19 فرد و 9 شرکت را در ارتباط با درگیری‌های شرق اوکراین توقیف و همچنین ممنوعیت مسافرتی علیه آنها اعمال کرده است. از مهمترین افرادی که در این لیست تحریم شده قرار گرفته‌اند، 2 نفر از معاونان وزیر دفاع روسیه هستند.
این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که از روز یکشنبه آتش‌بس شکننده‌ای میان اوکراین و جدایی‌طلبان با وساطت آلمان، روسیه، فرانسه و دولت اوکراین برقرار شده است و اروپا و آمریکا قول داده بودند که در صورت برقراری آتش‌بس تحریم‌های ضد روسی خود را لغو کنند. هرچند این آتش‌بس بلافاصله نقض شد. غرب تلاش زیادی می‌کند این آتش‌بس ولو به صورت شکننده باقی بماند.
همزمان با اتحادیه اروپا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره امکان ارسال سلاح‌های کشنده از سوی واشنگتن به اوکراین در صورت نقض توافق آتش‌بس «مینسک» گفت: «تمرکز ما روی دیپلماسی است و دوست داریم که جواب بدهد. اما ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته‌ایم. توپ در زمین روسیه است.»
واکنش روسیه
وزارت خارجه روسیه بلافاصله به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و تصریح کرد که این تحریم‌ها نه تنها کمکی به حل بحران شرق اوکراین نمی‌کند بلکه در تضاد با قضاوت‌های صحیح است. وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد به تناسب و به اندازه کافی به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا پاسخ خواهد داد.
به گزارش فارس، رئیس شرکت «روس نفت» روسیه نیز هشدار داد که ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه این کشور، امنیت ارسال انرژی به کشورهای اروپایی را در معرض خطر قرار خواهد داد. کشورهای غربی در طول یک سال گذشته و پس از انقلاب نارنجی اوکراین و شروع جنگ داخلی در این کشور با متهم کردن روسیه به حمایت از استقلال‌طلبان چند دور تحریم علیه مسکو وضع کرده‌اند و روسیه هم با اعلام ممنوعیت واردات برخی کالاها از کشورهای تحریم‌کننده، به اقدامات آمریکا و اروپا واکنش نشان داده است. همین کنش و واکنش، روابط غرب و مسکو را به پایین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.