kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰

«اوتزی»روماتیسم داشت

بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که مومیایی مشهور «مرد یخی» روماتیسم داشته است.


بررسی‌های محققان چند دانشگاه اروپایی روی مومیایی مشهور «مرد یخی» نشان می‌دهد که در 5300 سال قبل از بیماری روماتیسم رنج می‌برده است.
همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برای درمان این مومیایی که «اوتزی» نامیده شده، در عصر برنز از نوعی روش درمانی خاص استفاده شده که علائمی همانند خالکوبی‌های امروزی روی پوست وی برجای گذاشته که تنها با فناوری‌های مدرن قابل مشاهده است.
مومیایی مشهور «مرد یخی» که می‌توان آن را قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان نیز لقب داد نوزدهم سپتامبر 1991 توسط یک زوج کوهنورد آلمانی در دامنه کوه «اوتزال» در کوهستان‌های منطقه «آلپاین» ایتالیا در مرز ایتالیا و اتریش پیدا شد و در همان زمان قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان لقب گرفت و بلافاصله محققان صورتش را بازسازی، البسه‌اش را تحلیل، و مطالعه بدنش را آغاز کرده و همچنین ژنومش را توالی دادند.
در همان زمان دولت ایتالیا خواستار تحویل آن به مسئولان فرهنگی این کشور شد، اما زوج آلمانی از این کار اجتناب کردند. در نهایت دادگاهی در آلمان این مومیایی را میراث تاریخی ایتالیا دانست و رأی به عودت آن به ایتالیا داد، دادگاه همچنین به دلیل تلا‌ش‌های زوج آلمانی در کشف و نگهداری قدیمی‌ترین مومیایی یخی جهان، حکم به پرداخت جایزه 175 هزار یورویی به این زوج داد و سرانجام در سال 2010 اوتزی به کشورش بازگشت. درحال حاضر این مومیایی ارزشمند که در اواخر دوره نوسنگی می‌زیسته، در موزه باستان‌شناسی شهر تیرول جنوبی ایتالیا نگهداری می‌شود و شاید بتوان آن را مشهورترین جاذبه گردشگری این منطقه دانست که هر ساله هزاران گردشگر از سراسر جهان را جذب خود می‌کند.