kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
وزیر خارجه اسبق انگلیس:

مردم انگلیس مرا به جرم مشارکت در جنگ عراق جنایتکار جنگی می‌دانند

وزیر خارجه پیشین انگلیس اعتراف کرد اطلاعات غلطی که آمریکا داده بود باعث مشارکت کشورش در جنگ عراق شد و اگر اطلاعات امروز را داشت از مشارکت انگلیس در جنگ عراق حمایت نمی‌کرد! چرا که بسیاری وی را به خاطر مشارکت در این جنگ جنایتکار جنگی خطاب می‌کنند.

به گزارش ایرنا، جک استراو 68 ساله، وزیر خارجه اسبق انگلیس و نماینده فعلی مجلس عوام این کشور در مصاحبه با روزنامه «دیلی تلگراف» گفت: اگر برخی از واقعیت‌های کنونی درباره غیرواقعی بودن اتهامات وارد شده علیه دولت عراق درخصوص داشتن سلاح‌های کشتارجمعی را آن زمان می‌دانستم از حمله به عراق حمایت نمی‌کردم!
وی افزود: «تصمیم برای ورود به جنگ عراق مهم‌ترین تصمیمی است که در جریان زندگی خود گرفته‌ام هرچند در آن زمان بسیاری از جمله همسر و فرزندم مخالف جنگ بودند اما من به رغم این مخالفت‌ها تصمیم به ورود به جنگ را گرفتم.»
جک استراو گفت: «من باید از مداخله در جنگ عراق خودداری می‌کردم اما با توجه به شرایط ناشی از یک عدم اطمینان نسبت به آینده این تصمیم را گرفتم و مسئولیت عواقب آن را می‌پذیرم.»
وزیر خارجه پیشین انگلیس همچنین اظهار داشت: «برخی اوقات زمانی که سوار مترو هستم مردم به من می‌گویند تو یک جنایتکار جنگی هستی و این مسئله برای خانواده من بسیار بغرنج است.» آمریکا و متحدانش در جنگ عراق جنایت‌های هولناکی مرتکب شدند و به نظر می‌رسد جک استراو سعی دارد به نوعی خود را از این جنایات تبرئه کند.
گفتنی است تحقیقات پس از جنگ عراق نشان داده که شمار افرادی که مثلا در شهر فلوجه به تشعشعات اورانیوم ضعیف شده ناشی از بمب‌های آمریکایی مبتلا شده‌اند بسیار بالاتر از افرادی است که پس از حملات اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی در سال 1945 مبتلا شدند.
عراقی‌ها قربانی اورانیوم ضعیف شده بمب‌هایی شدند که توسط آمریکا، انگلیس و متحدان غربی بر سر مردم عراق ریخته شد. شمار قربانیان این جنگ صدها هزار نفر عنوان شده است. اینکه میلیون‌ها زن بیوه و میلیون‌ها کودک یتیم شده‌اند، بماند...