kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷

چهار سوی پنج قاره

  نخستین حمله بوکوحرام به چاد
گروه تروریستی بوکوحرام که مناطقی از نیجریه را در اختیار دارد، برای اولین بار به کشور همسایه نیجریه یعنی چاد حمله کرد. مقامات رسمی می‌گویند نیروهای بوکوحرام شبانه و با قایق موتوری از دریاچه چاد عبور کرده و به این کشور حمله کرده‌اند. در این میان ارتش چاد موفق شده نیروهای بوکوحرام را به عقب براند. نیروهای بوکوحرام بخش بزرگی از زمین‌‌های اطراف دریاچه در طرف نیجریه را در کنترل خود دارند.
هلاکت 116 عضو طالبان
وزارت خانه‌های کشور و دفاع افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از کشته شدن 116عضو گروه طالبان و زخمی شدن 29 تن دیگر در مناطق مختلف این کشور خبر دادند.
لغو ممنوعیت صادرات کوبا به آمریکا
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واردات کالا و خدمات شرکت‌های کارفرمایی کوبایی آزاد است.آمریکا همچنین اعلام کرده واردات اقلامی همچون سلاح، حیوانات زنده، تنباکو، وسیله نقلیه، محصولات معدنی، ماشین‌آلات و برخی منسوجات و فلزات پایه همچنان ممنوع است.
چین: ژاپن عذرخواهی کند
چین بار دیگر اعلام کرد «تنها راه برقراری مناسبات گرم ژاپن با دیگر همسایگانش، عذرخواهی رسمی این کشور از رفتار خود در دوران جنگ جهانی دوم است.» واکنش مجدد چین و اعلام چنین درخواستی از سوی پکن پس از آن صورت می‌گیرد که «شینزوآبه» نخست وزیر ژاپن اخیرا در پارلمان این کشور از ایفای نقش «فعال‌تر» توکیو در حوزه‌های امنیتی به ویژه در خارج از مرزها سخن به میان آورده است. یکی از موارد اختلاف میان چین و ژاپن مربوط به اشغال شهر «نانجینگ» از سوی ارتش ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم است که چینی‌ها از آن به عنوان «نسل کشی نانجینگ» نام می‌برند.
ساکاشویلی مشاور پروشنکو
«پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین، «میخائیل ساکاشویلی» رئیس‌جمهور سابق گرجستان را به سمت مشاور بین‌المللی خود در سیاست خارجی تعیین کرد! حکم مربوطه جمعه شب در سایت رسمی دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر شد. پروشنکو همچنین اعلام کرد که ساکاشویلی «نماینده اوکراین در خارج از کشور» خواهد بود!