kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
در دومین روز از دهه فجر در لرستان صورت گرفت

آغاز بهره‌برداری از 2 سد «مروک» و «ایوشان»

مردم لرستان دیروز در دومین روز از دهه مبارک فجر پیروزی شاهد افتتاح 2 سد مهم کشاورزی در این استان بودند.


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در سفر یک روزه خود به خرم‌آباد در جمع خبرنگاران گفت: کار اصلی دو سد «مروک» و «ایوشان» تامین آب کشاورزی منطقه است و از این پس اراضی پایین دست این سدها نیز به اراضی حاصلخیز تبدیل خواهند شد.
وی گفت: تا پایان سال 94 سدهای بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی به بهره‌برداری می‌رسند.
وی پس از بهره‌برداری از سد «مروک» در شهرستان دورود عازم خرم‌آباد شد و سد ایوشان را افتتاح کرد.
گفتنی است مطالعات سد ایوشان از سال 1379 آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 83 با هدف آبی کردن کشت و ایجاد 2500 فرصت شغلی و توسعه گردشگری در سطح منطقه کلید خورد.
این سد گنجایش 52 میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد و علاوه بر توسعه بخش کشاورزی با تامین آب آشامیدنی مصرفی و ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها نقش موثری در شکوفایی و رونق اقتصادی استان دارد.
ساخت سد «مروک» هم از سال 1383 با هدف تامین آب کشاورزی و ایجاد 1500 شغل آزاد آغاز شد.
با بهره‌برداری از سد مروک دورود، 3 هزار و 500 هکتار از اراضی دیم دورود کشت آبی می‌شوند.
معاون اول رئیس‌جمهور در جریان این مراسم با اشاره به ترفند جدید دشمن برای متوقف کردن پیشرفت ایران اسلامی گفت: آنها سعی می‌کنند با کاهش بهای نفت، ‌دولت ایران را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کنند، اما باید بدانند که این موضوع نیز با تدبیر رهبر معظم انقلاب به یک فرصت برای کشورمان تبدیل خواهد شد. وی افزود: امروز 25 میلیارد متر مکعب سد در کشور در دست ساخت است و 10 میلیارد دلار معادل 30 هزار میلیارد تومان در بخش آب و خاک سرمایه‌گذاری شده است.
در مراسم افتتاح این دو سد که چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو طی سخنانی با اشاره به توان بالای صنعتگران جوان کشورمان تاکید کرد: امروز احداث خیلی از پروژه‌های بزرگ در دنیا به دست ایرانیان صورت می‌گیرد.
وی به احداث 119 سد بزرگ در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: تا 30 سال پیش اگر چنین سدهایی در حال اجرا بود سازنده آنها خارجیان بودند و حال آن که ما امروز شاهد حضور صنعتگران کشورمان در کشورهای متعدد هستیم و پروژه‌های عظیمی را در دست اجرا دارند.
وزیر نیرو در این سخنرانی نوید افتتاح 3 سد دیگر در لرستان به نام‌های «لوضیان» «پارکارمنا» و «رودبار» را داد و گفت: ما نباید اجازه دهیم آب‌های محدود ما هدر رود و باید منابع آبی را به خوبی کنترل کنیم و از منابع آب به بهترین نحو و بازده استفاده کنیم.
وی افزود: تبدیل کشت سنتی و غرق‌آبی به گلخانه‌ای مصرف آب را تا یک سوم کاهش میزان و تولید محصول را 10 برابر افزایش می‌دهد.
وی اذعان کرد: ما می‌توانیم با همین آب‌های کشور 3 برابر محصول فعلی را تولید کنیم و میزان مصرف آبی را به یک سوم برسانیم. وی از بهره‌برداری سد رودبار لرستان در سال آینده خبر داد و گفت: این سد 50 مگاوات برق تولید می‌کند.
راه‌اندازی مزرعه پرورش ماهی در قفس
بنا بر همین گزارش‌ها مهرداد انصاری کارشناس مسئول ماهیان سردابی شیلات لرستان از راه‌اندازی نخستین مزرعه پرورش ماهی در قفس لرستان خبر داد و گفت: این مزرعه ظرفیت تولید سالانه 500 تن ماهی را دارد.
وی تاکید کرد: این مزرعه در حال حاضر با 10 درصد ظرفیت 30 تن ماهی در هر 6 ماه تولید می‌کند.
باید از صدور مس خام جلوگیری شود
محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که به همراه معاون اول رئیس‌جمهور به لرستان رفته بود در حاشیه افتتاح طرح توسعه‌ای کارخانه سیم لاکی مرکزی بروجرد قول داد که سرمایه در گردش این واحد صنعتی را تامین کند.
وی بر لزوم جلوگیری از صادرات مس به صورت خام تاکید کرد و افزود: صنعتگران ما می‌توانند مس خام را تبدیل به محصول کنند.
نعمت‌زاده مدعی شد طی چند سال گذشته لطمه‌های زیادی به صنایع کشور وارد شده و ما از اواخر سال گذشته بررسی و پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی کشور را آغاز کرده‌ایم.