kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰

توقیف کتاب در فرانسه به بهانه آزادی بیان(اخبار ادبی و هنری)

در کشور فرانسه خدشه‌دار کردن احساسات مسلمانان و توهین علنی به آنها آزادی بیان به حساب می‌آید، اما انتشار برخی از کتاب‌ها با سرکوب شدید دولت روبرو می‌شود.


در فرانسه نه تنها انتشار برخی کتاب‌ها با دادگاهی شدن نویسنده‌ و جمع شدن کتاب از سطح کتابفروشی‌ها همراه بوده است، بلکه حتی داشتن و خواندن بعضی کتاب‌ها در فرانسه مدعی آزادی بیان جرم است.
خبرگزاری فارس در گزارشی می‌نویسد: در نوامبر سال 2013 دادگاهی در فرانسه انتشار کتاب «گلچین نقل قول علیه یهودیان، یهودیت و صهیونیسم» نوشته پل- اریک بلنرو را ممنوع کرد. دادگاه فرانسه این کتاب را به دلیل تحریک نفرت نژادی و انکار نسل‌کشی یهودیان ممنوع کرد. این کتاب شامل اظهار نظر صدها شخصیت جهانی و فرانسوی علیه صهیونیسم بود و از آنجا که نویسنده کتاب سال‌ها پیش از دنیا رفته و کتاب با ویراستاری شخصی به نام آلن سورال و توسط انتشارات کونترکالچر بعد از سال‌ها چاپ شده بود، دادگاه رای به جمع‌آوری این کتاب و تمام دیگر کتاب‌هایی داد که آلن سورال ویرایش کرده بود چون او با انتشار این کتاب ضدیت و دشمنی خود با صهیونیزم را ثابت کرده بود! این مخالفت همچنین برای ناشر کتاب گران تمام شد و با جریمه‌ای 11هزار دلاری تنبیه و تمام نسخه‌های این کتاب جمع‌آوری شد.
براساس این گزارش، به دلیل فشار‌های بیش از حد لابی‌های صهیونیست‌ها در غرب، هرگونه نقد هولوکاست به شدت مورد سانسور قرار می‌گیرد. نمونه خیلی بارز این مدعا ماجرای روژه گارودی فیلسوف فرانسوی است که به خاطر نگارش کتاب «اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل» در فرانسه به دادگاه کشانده شد. دادگاه فرانسوی انتشار مجدد این کتاب را ممنوع و گارودی را به پرداخت 240 هزار فرانک جریمه محکوم کرد. این در حالی است که گارودی دست به یک تحقیق علمی زده و کتابش بر اساس اسناد و مدارک گردآوری شده بود. سایر افرادی که به هولوکاست اعتقادی ندارند نیز چنین سرنوشتی را تجربه می‌کنند.
همچنین احمدحسین دیدات (درگذشته در سال 2005)، یک نویسنده مسلمان و سخنران عمومی از هندیان آفریقای جنوبی بود. کتاب‌های دیدات پس از انتشار با استقبال بسیار زیادی در کشورهای اروپایی روبرو شد اما دولت فرانسه این کتاب‌ها را جزو کتاب‌های ممنوع قلمداد و از کتاب‌‌فروشی‌ها جمع کرد. هنوز که هنوز است خرید و فروش کتاب‌های شیخ دیدات در فرانسه جرم به حساب می‌آید. رای دادگاه فرانسوی درباره کتاب‌های شیخ دیدات این بود که این کتاب‌ها به شدت ضدغرب، ضدیهود و باعث ایجاد نفرت نژادی است!
روبرت فوریسون نیز از دیگر چهره‌های علمی فرانسه بوده که به علت انکار هولوکاست کتاب‌های وی از سوی دولت فرانسه توقیف شده است. کتاب معروف وی «اتاق‌های گاز، واقعیت یا افسانه» است که مورد سانسور شدید در فرانسه قرار گرفت. او در سال 2006 به جرم انکار جنایات هولوکاست، به سه ماه زندان و پرداخت 7500 یورو محکوم شد.