kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان:

ورود فولاد غیر استاندارد به کشور نگران‌کننده است

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان از ورود فولادهای غیراستاندارد به کشور اظهار نگرانی کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان سعید محمدی اظهار کرد: به خاطر رکود در بخش ساختمان و طرح‌های توسعه فروش محصولات فولادی درکشور محصولات طویل دچار مشکل شده و این در حالی است که هنوز تعرفه مناسبی بر واردات محصولات خارجی که از کیفیت مناسبی هم برخوردار نیستند، وضع نشده است.
وی اظهار امیدواری کرد که بانظر مساعد وزیر صنعت و معدن هر چه سریع‌تر نسبت به وضع تعرفه موثر بر واردات محصولات فولادی اقدام شود و سازمان استاندارد نیز واردات این‌گونه محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.
محمدی ورود محصولات فولادی ارزان‌قیمت و غیراستاندارد از کشور چین به ایران را موجب رقابت نابرابر و پر کردن جیب افراد سودجو دانست و گفت: متاسفانه در این بازار عده‌ای، محصولات فولادی را به‌صورت تناژ خریداری و شاخه‌ای می‌فروشند، زیرا وزن هر شاخه تیرآهن 14 وارداتی 120 کیلوگرم هست، در حالی که استاندارد ذوب‌آهن اصفهان 150 کیلوگرم است. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اضافه کرد: کشور چین هم‌اکنون با توجه به شرایط انقباضی میزان مصرف فولاد داخلی‌‌اش کاهش پیدا کرده و صادرات خود را زیر قیمت تمام‌ شده عرضه می‌کند.
محمدی با اشاره به هزینه‌های قیمت تمام شده فولاد در کشور گفت: هم‌اکنون تولید فولاد به روش کوره قوس در کشور، از حاشیه سود بهتری برخوردار است، چون گاز را به عنوان منبع انرژی با قیمت ارزان و دولتی مصرف می‌کنند، اما در ذوب‌آهن (با روش کوره بلند) به دلیل استفاده از زغال سنگ، آن هم بر اساس قیمت جهانی، هزینه تمام شده انرژی سه برابر روش کوره قوس است و دولت باید در این زمینه از ذوب‌آهن حمایت بیشتری کند، چون این شرایط نابرابر، قدرت رقابت را کاهش می‌دهد.
وی گفت: هم‌اکنون هزینه‌های انرژی در کشور به روش کوره بلند به ازا هر کیلوگرم تولید فولاد، 600 تومان و در روش احیا 190 تومان هست و فاصله سود ناشی از این تفاوت، 400 تومان به ازا هر کیلوگرم است.
محمدی گفت: دولت باید برای رقابت منطقی فولاد‌سازان کشور، هزینه انرژی آنها را برابر کند. وی از افزایش 29 درصدی تولید در ذوب‌آهن اصفهان طی سال جاری خبر داد.