kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۵۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
رئیس سازمان انتقال خون اعلام کرد

خودکفایی ایران در تولید فاکتور ۹ و IVIG با پلاسمای داخلی

مدیرعامل سازمان انتقال خون از خودکفایی ایران در تولید فاکتور ۹ و IVIG با پلاسمای داخلی خبر داد و گفت: طی سه سال آینده نیز در تولید پلاسمای مورد نیاز برای تامین داروهای مشتق از پلاسما به خودکفایی می‌رسد.


علی اکبر پورفتح اله درباره دستاوردهای سازمان انتقال خون پس از انقلاب ضمن اعلام برنامه خودکفایی در صنعت پلاسما، اظهار داشت: تاکنون هیچ کشور در حال توسعه‌ای دانش جمع‌آوری پلاسما با استانداردهای بین‌المللی برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما را کسب نکرده است، در حالی که ایران به این توانمندی رسیده و هم اکنون 150 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف طی قرارداد با شرکت‌های اروپایی، به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل می‌شود.
پورفتح اله افزود: طی برنامه‌ریزی انجام شده ظرف سه سال آینده در تامین پلاسمای مورد نیاز برای تهیه داروهای مشتق از پلاسمای کشور، به خودکفایی می‌رسیم.
وی با اشاره به صدور مجوزهای فعالیت بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر تولید 150 هزار لیتر پلاسما در سازمان انتقال خون، 150 هزار لیتر دیگر نیز در بخش خصوصی تولید شده و قرار است طی سه سال آینده این میزان به 600 هزار لیتر در سال برسد.
پورفتح اله گفت: به زودی با رسیدن به خودکفایی و دست‌یابی به پلاسمای مازاد بر مصرف، می‌توانیم محصولات مشتق از پلاسمای خود را که واجد استانداردهای بالای بین‌المللی است به کشورهای منطقه صادر کنیم زیرا هیچ یک از کشورهای منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی توان تولید این محصولات را ندارند.
وی بیان کرد: هم‌اکنون در تولید فاکتور 9 و IVIG با پلاسمای داخلی به خودکفایی رسیدیم اما هنوز در تامین آلبومین و فاکتور 8 وابسته هستیم که به زودی در این زمینه نیز خودکفا خواهیم شد.