kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸

خروج اتباع و مقامات آمریکا و انگلیس از یمن

آمریکا و انگلیس به بهانه‌های امنیتی تخلیه دیپلمات‌ها و اتباع خود را از یمن آغاز کردند.



آمریکا و انگلیس پس از انقلاب 2011 یمن و سقوط دیکتاتور این کشور، مداخلات خود را در صنعا افزایش دادند. چرا که با توجه به اینکه «علی عبدالله صالح» مهره‌ای سرسپرده بود این دو کشور به همراه عربستان سعودی نگران از دست دادن یمن بودند. از این رو با هدف اشغال یمن و تقویت حضور نظامی خود در منطقه، نقش مهمی در ناامن کردن این کشور ایفا کردند. اما اکنون خبر می‌رسد این دو کشور کار خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خود را از این کشور آغاز کرده‌اند تا اوضاع یمن را «بسیار وخیم» نشان دهند.
به گزارش الیوم السابع، روز یکشنبه چند فروند هواپیما با فرود در فرودگاه شهر صنعا، شهروندان آمریکایی و انگلیسی را به بندر عدن در جنوب یمن منتقل کردند تا توسط کشتی‌هایی که در این بندر پهلو گرفته‌اند، یمن را ترک کنند. چند روز پیش نیز وزارت خارجه آمریکا با ادعای نگرانی‌های امنیتی و بحران سیاسی پس از استعفای رئیس جمهور یمن، سفارت خانه خود را در صنعا تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.
ابراز نگرانی آمریکا از بحران و نا امنی یمن درحالی مطرح می‌شود که ارتش این کشور به بهانه فعالیت گروه‌های مسلح وابسته به القاعده از پهپادهای خود برای کشتار یمنی‌ها استفاده می‌کند و این حملات به ویژه در جنوب یمن همچنان ادامه دارد. این در حالی است که پارلمان یمن با اکثریت آرا طرح ممنوعیت پرواز این پهپادها را در آسمان یمن ولو برای تعقیب عناصر وابسته به القاعده تصویب کرد اما این طرح هنوز اجرا نشده است.
همچنین در ادامه تلاش‌ها  برای خروج یمن از بحران کنونی، کنفرانس ملی این کشور در بیانیه پایانی خود در صنعا با هرگونه دخالت خارجی در این کشور مخالفت کرد و برای حل بحران به گروه‌های سیاسی سه روز مهلت داد. کنفرانس ملی همچنین با اعلام مخالفت با تقسیم یمن به اقلیم‌های ششگانه اعلام کرد: «این طرح با هدف خدمت به قدرت‌های فاسد صورت می‌گیرد و استعفای رئیس جمهور نیز با هدف مانوری در جهت اجرای طرح اقلیم‌های ششگانه بوده است.» این بیانیه با تاکید بر لزوم اصلاح طرح پیش‌نویس قانون اساسی،  افزود که برخی‌ها در یمن از تکفیری‌ها حمایت می‌کنند.
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الوسط یمن، یک منبع شرکت‌کننده در کنفرانس ملی فراگیر یمن گفت: «یکی از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس، مهلت سه روزه به گروه‌های سیاسی شرکت‌کننده در این گفتگوها  برای یافتن راه حل بحران و توافق بر سر قدرت است و در غیراین صورت به «عبدالملک حوثی» رهبر انصارالله اختیار تشکیل شورای ریاست جمهوری و تشکیل دولت داده می‌شود.
مذاکرات جنبش انصارالله و گروه‌های سیاسی دیگر در پی استعفای «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن و کابینه این کشور با نظارت سازمان ملل متحد در حال پیگیری است تا این گروه‌ها به راهکاری برای حل بحران این کشور دست یابند. نمایندگان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در یمن به دنبال بحث درباره امکان تشکیل یک شورای ریاستی هستند که نماینده همه احزاب باشد.
مذاکرات گروه‌ها و جریان‌های سیاسی یمن در حالی ادامه دارد که اخیرا برخی از رسانه‌های یمنی مدعی شده بودند که این گروه‌ها بر سر تشکیل شورای ریاست‌جمهوری به توافق رسیدند.