kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
واکنش فعالان سیاسی به تدابیر دستگاه دیپلماسی

در پیاده‌روی با جان‌کری حداقل موضوع ویزای ابوطالبی را حل می‌کردید

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در همین پیاده‌روی آقای ظریف با آقای کری می‌شد این بحث را پیگیری کرد تا یک بار هم که شده آمریکایی‌ها حسن نیت خود را به ما نشان دهند.

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، یکی از مواردی که آمریکایی‌ها به ناحق و بر خلاف قوانین بین‌المللی و مقر سازمان ملل که وظایفی را بر عهده میزبان گذاشته انجام دادند عدم صدور ویزا برای آقای ابوطالبی بود.
وی با بیان اینکه می‌شد در مذاکرات با طرف غربی بحث صدور ویزا برای آقای ابوطالبی را پیگیری کرد، گفت: در همین پیاده‌روی آقای ظریف با آقای کری می‌شد این بحث را پیگیری کرد تا یک بار هم که شده آمریکایی‌ها حسن نیت خود را به ما نشان دهند.
نقوی‌حسینی اضافه کرد: صدور ویزا برای نماینده ایران از اختیارات دولت بود که دولت آقای روحانی می‌توانست این موضوع را پیگیری کند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
وی همچنین بر لزوم به رسمیت شناختن حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران از سوی سایر کشورها تأکید کرد و به دولتمردان توصیه کرد اجازه ندهند طرف آمریکایی اقدامات نابحق خود را به ما تحمیل کند.
عدم پذیرش ابوطالبی به خاطر
 ضعف دستگاه دیپلماسی ما بود
در ادامه محمداسماعیل کوثری نماینده مردم تهران با اشاره به جایگزینی خوشرو به جای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: عدم پذیرش ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل بیشتر به خاطر ضعف و سستی دستگاه دیپلماسی و دولت ما بود و زیاده‌خواهی آمریکا و کوتاه آمدن دولت ما باعث شد تا در نهایت کار به گونه‌ای پیش رود که حمید ابوطالبی از سوی آمریکا پذیرفته نشده و غلامعلی خوشرو جایگزین وی شود.
وی افزود: آقای روحانی در شعارهای تبلیغاتی خود عنوان کرده بود ما می‌خواهیم جایگاه پاسپورت‌های ایران را در جهان ارتقا دهیم و ایران و ایرانی به جایگاه واقعی خود در عرصه بین‌المللی برسند و عنوان می‌کرد که دولت‌های قبل به ویژه دولت‌های نهم و دهم این شأن و جایگاه را در موقعیت خود نگه نداشتند. با این توصیف انتظار این بود که در مورد انتخاب حمید ابوطالبی دولت کوتاه نیاید و با پافشاری وی را به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل معرفی کند.
عدم راه‌یابی ابوطالبی به سازمان ملل عقب‌نشینی فاحش بود
در همین ارتباط لطف‌الله فروزنده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به انتصاب غلامعلی خوشرو به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: اقدام آمریکا در عدم پذیرفتن آقای ابوطالبی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل کار بسیار غلطی بود و مسئولان دولت باید محکم می‌ایستادند و از حقوق‌ ما دفاع می‌کردند.
 همچنین حمیدرضا ترقی مسئول کمیته امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به عقب‌نشینی دولت یازدهم برای اصرار در مورد معرفی ابوطالبی به سازمان ملل، اظهار کرد: این اقدام به معنای پذیرش زورگویی ایالت متحده آمریکا بود.
وی اقدامات دولت و وزارت امور خارجه برای فرستادن ابوطالبی به سازمان ملل را «جدی» ندانست و خاطرنشان کرد: پیگیری مناسبی از سوی وزارت خارجه و دولت دنبال نشد و ما دیدیم که دیپلماسی لبخند نیز بی‌تاثیر ماند و چاشنی این ماجرا نشد.
مسئول کمیته امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی خطاب به مسئولان وزارت امور خارجه تأکید کرد: عدم راه‌یابی ابوطالبی به سازمان ملل عقب‌نشینی فاحش بود و اگر قرار باشد روز به روز عقب‌نشینی کنیم فقط خودمان را در موقعیت ضعف قرار می‌دهیم که این مورد پذیرش هیچکس نیست.