kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
براساس قرار داد سال 1975 الجزایر

میله‌گذاری مرزهای ایران و عراق در خوزستان به پایان رسید

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از پایان یافتن عملیات میله گذاری در مرزهای ایران و عراق خبر داد.
اهواز- خبرنگار کیهان:

سرتیپ قاسم رضایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در محل فرماندهی مرزبانی استان خوزستان گفت: با پایان عملیات میله گذاری در مرزهای خشکی خوزستان، تیم‌های کارشناسی از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق و مسئولان وزارت امور خارجه، مرزبانی و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خطوط مرزی را براساس میله‌های مرزی و منطبق با قرار داد 1975 الجزایر تعیین می‌کنند.
وی گفت: با تعیین دقیق خطوط مرزی ایران و عراق، قرارداد بین‌المللی 1975 الجزایر احیا خواهد شد.
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به تعاملات بسیار خوب و بی‌سابقه مسئولان مرزی دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و گفت: در ایام اربعین حسینی امسال هماهنگی و تعاملات خوبی برای تردد زائران دو کشور انجام که این امر منجر به برگزاری کنگره عظیم اربعین حسینی شد.
وی گفت: با وجود فتنه‌ای که استکبار جهانی در عراق ایجاد کرده روابط و تعاملات مرزی دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد.
وی مرزهای آبی و خشکی جمهوری اسلامی ایران را با 15 کشور منطقه که بیش از هشت هزار و 700 کیلومتر می‌باشد مطلوب توصیف کرد و در ادامه با اشاره به برخی ناامنی‌ها از سوی اشرار مسلح در مرزهای شرقی کشور گفت: دو هزار کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان داریم و همه تلاش خود را برای رفع نگرانی‌های به حق مردم مرزنشین آن خطه از میهن اسلامی به کار خواهیم گرفت.
وی گفت: امسال برای کنترل 80 کیلومتر از نوار مرزی سخت گذر جنوب شرق در سال 1394 و برنامه ششم برنامه‌ریزی شده است.
وی ضرورت توجه بیشتر دولت و مجلس به مرزبانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: تامین تجهیزات پیشرفته برای کنترل دقیق‌تر و موثر‌تر مرزها از مطالبات مرزبانی است.
فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفت: در برنامه ششم توسعه 80 هزار میلیارد ریال برای تقویت مرزبانی هزینه خواهد شد که 50 هزار میلیارد ریال در بخش تجهیزات و 30 هزار میلیارد ریال برای ساخت ابنیه و امکانات سخت افزاری است.
رضایی وضعیت امنیتی مرزهای زمینی، رودخانه‌ای و دریایی خوزستان را بسیار مطلوب توصیف کرد و افزود: اشراف بر مرزها و تعاملات مرزی در بهترین وضعیت قرار دارد.