kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

دکتر سعید زیباکلام به دلیل انتقاد از توافق ژنو محاکمه شد!

جلسه دادگاه دکتر سعید زیباکلام، به اتهام انتقاد از مسئولان دولتی در جلسه دانشگاهی مربوط به نقد توافق نامه ژنو، روز گذشته برگزار شد.

سعید زیباکلام با بیان اینکه به خاطر توهین به رئیس‌جمهور به دادگاه احضار شدم، گفت: در جریان رسیدگی به پرونده ادله محکمی که اتهام انتسابی و موضوع کیفرخواست را اثبات کند، وجود نداشت و به همین خاطر موضوع رسیدگی به پرونده ختم شد.
این استاد دانشگاه پس از خروج از دادگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: اسناد و مدارکی که بر آن اساس از من شکایت یا اقامه دعوی شده بود قوت و استحکام لازم را نداشت و با توجه به این موضوع رسیدگی به پرونده ختم شد.
وی افزود: هنوز نظر قطعی داده نشده و فعلا ختم رسیدگی اعلام شده تا رای نهایی صادر شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: رای نهایی طی چند روز آینده صادر خواهد شد و امروز به خاطر یکی از سخنرانی‌هایی که در دانشکده علوم اقتصادی داشتم مرا به دادگاه احضار کردند و اتهامی که به من زده شده بود توهین به رئیس‌جمهور بود.
وکیل سعید زیباکلام نیز در تشریح جلسه دادگاه سعید خاطرنشان کرد: در دفاعیات مطرح کردیم که گزارش یک خبرگزاری نمی‌تواند مستند یک دعوا باشد، چون برداشت یک خبرنگار از جلسه سخنرانی است و باید مستنداتی ارائه شود که به صورت واضح مشخص کند که سعید زیباکلام حرفی زده که توهین به رئیس‌جمهور بوده است.
سجاد فصیحی خاطرنشان کرد: علیرغم صدور قرار مجرمیت و ارسال پرونده به دادگاه و با توجه به ضعف مستندات، پرونده جهت تکمیل ادله و مستندات به بازپرسی بازگردانده شد.
فصیحی تصریح کرد: در مرحله تکمیلی پرونده نیز یک لوح فشرده از یک سخنرانی به پرونده اضافه شد که ارتباطی به توهین آقای دکتر سعید زیباکلام به رئیس‌جمهور نداشت.
وی تاکید کرد: اتهام موضوع کیفرخواست توهین به رئیس جمهور است، اما مستندات ارائه شده مربوط به یک سخنرانی دیگر است.
وکیل سعید زیباکلام تصریح کرد: در جلسه امروز دادگاه ختم رسیدگی به پرونده از سوی قاضی اعلام شد و احتمالا تا چند روز آینده حکم نهایی صادر می‌شود و با توجه به عدم ارائه مستندات لازم، احتمالا حکم برائت صادر
شود.
همچنین روز گذشته جمعی از دانشجویان با تجمع در مقابل دادگاه سعید زیباکلام نسبت به برخورد دولت با منتقدان مذاکرات ژنو اعتراض کردند.
 تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان کشور با تجمع در مقابل دادگاه با استناد به سخنان رئیس جمهور مبنی بر آنکه نقد باید آزاد باشد و حق آزادی بیان حفظ شود، معترض بودند که در عمل شاهد صحنه دیگری هستیم و اساتید دلسوز دانشگاه که در جلسات دانشگاهی نقدهایی به دولت دارند با برخوردهای قضایی مواجه می‌شوند.
به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دولت در دستاوردهای خارجی توفیقات چندانی نداشته و اقبالی از سوی دانشگاهیان برای دولت وجود ندارد، قصد برخورد با چهره‌های برجسته دانشگاهی را آغاز کرده است..