kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

شبکه خبری میلیاردر سعودی (رویدادهای خارجی)

ولید بن طلال از شاهزادگان میلیاردر سعودی که به سرمایه‌گذاری‌های جهانی خود معروف است شبکه خبری جدیدی با نام «العرب» راه‌اندازی کرد.

به گزارش العالم، ولید فرزند طلال بن‌عبدالعزیز برادر ناتنی ملک‌سلمان است و هیچ پست رسمی در عربستان بر عهده ندارد، اما با انتقادهای گاه و بیگاه درباره وضعیت اقتصادی کشورش شناخته شده است.
وی برای رقابت با شبکه‌های بین‌المللی خبری در جهان عرب، شبکه خبری خود را از دیروز راه‌اندازی کرد.
رئیس این شبکه جدید‌التاسیس اعلام کرده در نخستین گام با ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش مصاحبه خواهد کرد! این اقدام نشان از ارتباطات پنهان سران پرنفوذ عربستان با داعش ورهبران آن دارد.
مقر شبکه «العرب» در بحرین است و بدین ترتیب این شبکه جدید‌التاسیس وارد گردونه رقابت با شبکه قطری الجزیره و شبکه العربیه که از دبی پخش می‌شود و نیز مجموعه شبکه‌های ام‌بی‌سی عربستان می‌شود.
شبکه الجزیره هنگام تاسیس در 19 سال قبل اولین شبکه خبری عربی زبان بود و شبکه العربیه نیز در سال 2003 و همزمان با حمله آمریکا به عراق فعالیت خود را آغاز کرد.
ناظران معتقدند این دو شبکه تا حد زیادی منعکس‌کننده دیدگاه دو کشور قطر و عربستان هستند و به عنوان مثال شبکه الجزیره به حمایت از اخوان‌المسلمین در مصر متهم است و شبکه العربیه نیز با حمایت از برکناری محمد مرسی توسط ارتش مصر، خط فکری عربستان را دنبال می‌کند.
به گفته جمال خاشقجی مدیرکل شبکه العرب این شبکه دارای 280 کارمند و گزارشگرانی در 30 کشور جهان است و دفتر عربستان با داشتن 20 کارمند بزرگ‌ترین دفتر این شبکه در میان سایر کشورهاست.
از آنجا که عربستان اجازه فعالیت تلویزیون‌های مستقل را در خاک خود نمی‌دهد مقر این شبکه در بحرین قرار گرفته است.بحرین از نظر سیاسی بسیار به عربستان نزدیک است و یک پل خاکی دو کشور را به هم متصل می‌کند.