kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
با اشاره به انتشار کاریکاتور موهن علیه پیامبر اسلام(ص)

کریستین ساینس مانیتور: آزادی بیان بهانه است هدف غرب مقابله با اسلام است

یک روزنامه آمریکایی فاش کرد، توهین به پیامبر اسلام(ص) در نشریات غربی، اقدامی حساب‌شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «کریستین‌ساینس‌مانیتو» چاپ «بوستون» آمریکا، نوشت: چاپ کاریکاتور موهن نسبت به پیامبر‌اسلام(ص) در نشریه فکاهی «شارلی ابدو»، ادامه جریانی است که یک دهه قبل در دانمارک علیه اسلام آغاز شد.
این روزنامه افزود: «کسانی که با این سابقه آشنایی نداشتند،  حادثه اخیر (حمله به دفتر شارلی ابدو) را صرفا واکنشی غیرمتساهلانه از جانب افراط‌گرایان مسلمان می‌دانستند، اما واقعیت با این تفسیر ساده متفاوت است.
کریستین ساینس‌مانیتور در ادامه با اشاره به چاپ کاریکاتورهای موهن توسط روزنامه‌هایی مثل «ییلندز پوستن» در دانمارک افزود: «شکل‌گیری اسلام‌هراسی به زمان فروپاشی دیوار برلین(1989) برمی‌گردد. رسانه‌ها و احزاب ابتدا علیه مهاجران موضع می‌گرفتند و جرم و جنایت را به آنها نسبت می‌دادند. اما با گذشت زمان، رسانه‌ها مسلمانان و دین اسلام را نشانه رفتند.
این روزنامه می‌افزاید: نشان دادن اسلام به عنوان یک تهدید جدی توسط رسانه‌ها منجر به بالا رفتن تیراژ روزنامه‌ها و افزایش مخاطبین این رسانه‌ها شده بود. در همین فضا نخست‌وزیر وقت دانمارک سخن از جنگ ارزش‌ها میان اسلام و غرب به میان آورد و مدعی شد که ایدئولوژی اسلام، دانمارک را در خطر قرار داده است. تمامی این دعاوی در شرایط مطرح می‌شد که مسلمانان تنها دو درصد از جمعیت ساکن در این کشور را تشکیل می‌دادند!
به نوشته کریستین ساینس‌مانیتور، روزنامه «ییلندز پوستن» که در سال 2005 اقدام به انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام(ص) کرد، مانند شارلی ابدو یک هفته‌نامه طنز کم‌تیراژ نیست. این روزنامه در سراسر کشور دانمارک توزیع می‌شود و در کشوری با 5/5میلیون جمعیت، بیش از 800هزار خواننده دارد. همه این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که این رسانه از قدرت بالایی در شکل‌دهی به افکار عمومی دانمارک برخوردار است.
این روزنامه ضدیت خود را با اسلام از سال 2001 و با انتشار گزارش‌هایی در خصوص «مونا شیخ‌» زن مسلمانی که قصد ورود به عرصه سیاست را داشت، آغاز کرد. ییلندز پوستن تبدیل به صدای نظریه‌پردازان آمریکایی برخورد تمدن‌ها یعنی «ساموئل هانتینگتون» و «برنارد لوئیس» در اروپا شده بود. انتشار کاریکاتورهای موهن از پیامبر مسلمانان(ص) در سال 2005 نیز نقطه عطفی بود که نشان می‌داد مسلمانان روزگار سختی از توهین و تمسخر را در دانمارک در پیش روی خواهند داشت.
به نوشته این روزنامه، ایده اصلی انتشار کاریکاتورهای موهن در دانمارک به تصمیم یک نویسنده مارکسیست و لائیک دانمارکی و نوشتن کتابی در خصوص اسلام و تشریح سیمای پیامبر(ص) در این کتاب بازمی‌گردد. در آن زمان هیچ یک از تصویرپردازان دانمارکی به دلیل حساسیت‌های موجود در جامعه مسلمانان حاضر به تصویرپردازی کتاب وی نشدند. به دنبال این ماجرا روزنامه ییلندز پوستن به بهانه آزمودن خودسانسوری در جامعه دانمارک، از همه کاریکاتوریست‌های کشور درخواست کرد، طرح‌های خود را از چهره پیامبر اسلام(ص) به دفتر این روزنامه ارسال کنند. 12 تن از کاریکاتوریست‌ها به این فراخوان پاسخ داده و طرح‌های آنها در شماره 30 سپتامبر 2005 (10 مهر 83) این روزنامه منتشر گردید.
کریستین ساینس‌مانیتور افزود: پس می‌توان مدعی شد که حمله اخیر به نشریه شارلی ابدو نیز اقدامی علیه مبارزه‌طلبی شکل گرفته در دانمارک است و ربطی به آزادی بیان ندارد. به عبارتی، توهین‌هایی که اکنون نسبت به مسلمانان صورت می‌گیرد، ادامه کمپینی است که دانمارک به راه انداخته است.
موردی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که انتشار اولین کاریکاتورها از سوی پرتیراژترین روزنامه در دانمارک، اقدامی بدون برنامه‌ریزی قبلی نبوده است، بلکه یک کمپین حساب شده و جدی علیه مسلمانان و اسلام بوده و از سوی حکومت دانمارک نیز مورد حمایت قرار گرفته است.
این روزنامه نتیجه می‌گیرد که حساسیت فعلی مسلمانان نسبت به انتشار کاریکاتور پیامبر خود در نشریه شارلی ابدو در همین چارچوب قابل تحلیل است. شارلی ابدو خواسته یا ناخواسته وارد مبارزه علیه مسلمانان و اسلام شده است. مبارزه‌ای که دانمارک 10 سال قبل آن را کلید زده است.
در پی اهانت نشریه شارلی ابدو به پیامبر اسلام(ص)، مردم کشورهای مختلف علیه اقدام مذکور تظاهرات کردند که در برخی کشورها مثل نیجر و افغانستان به دلیل درگیری با پلیس، تلفاتی را نیز به دنبال داشته است.
آخرین تظاهرات بر ضد نشریه فوق شنبه در شهر «ارزروم» ترکیه برگزار شد. غربی‌ها و هتاکان به پیامبر اکرم(ص) در توجیه این اقدام خود، همواره آزادی بیان را بهانه کرده‌اند، این در حالی است که در غرب کسی جرأت تحقیق درباره هولوکاست را ندارد!