kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸

برخوار شهری غیر برخوردار (یادداشت خبرنگار)

شهرستان برخوار اصفهان واقع در 17 کیلومتری شمال شهر اصفهان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر از امکانات اولیه زندگی برخوردار نبوده و از محرومیت رنج می‌برد.

اکثر جمعیت این شهرستان را کشاورزان تشکیل می‌دهند که خشکسالی و بحران آب کشاورزان را خانه‌نشین و زمین‌های زراعی را خشک و ترک خورده کرده است. و شهر گرگاب و دشت وسیع برخوار که زمانی صیفی‌کاری و خربزه‌های گرگابش زبانزد خاص و عام بود هم‌اکنون خشک و بی‌حاصل رها شده است و امروزه دیگر از پنبه و جو و گندم و چغندر قند معروف این منطقه خبری نیست. برخوار با مرکزیت دولت‌آباد که از قدمتی کهن برخوردار است فاقد امکانات اولیه ورزشی، شبکه حمل و نقل مناسب، زایشگاه، سینما، کتابخانه مناسب است. کشاورزان برخوار و دولت‌آباد روزها در انتظار نزول باران چشم به آسمان‌ می‌دوزند. دیگر آبی در قنات‌های این مناطق جاری نیست و حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق نمی‌تواند پاسخگوی اراضی تشنه این شهرها باشد.
محرومیت‌های برخوار و دولت‌آباد در بخش‌های درمان، بهداشت، آموزشی و فرهنگی نیز ملموس و قابل توجه است و این در شرایطی است که برخی از شهرهای کوچک پزشک کافی برای درمان بیماران ندارند و آمبولانس کافی برای حمل بیماران به شهرهای مجاور به اندازه نیاز یافت نمی‌شود و این امر گاها سبب مرگ مادران باردار و یا فرزندان آنها شده است.
جاده 17 کیلومتری دولت‌آباد آسفالت مناسب ندارد و چاله چوله‌های آن هر راننده و مسافری را کلافه و عصبانی می‌کند.
اینک مردم این شهرها دست یاری به سوی مسئولان دراز کرده و خواستار اختصاص اعتباری مناسب برای رفع مشکلات شهرشان و شرایط زندگی بهتر برای ساکنان این مناطق هستند.
علی‌اصغر صادقیان - خبرنگار کیهان