kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
وزیر نیرو:

محدودیتی برای احداث و توسعه نیروگاه‌های کوچک وجود ندارد

وزیر نیرو اعلام کرد: برای احداث و توسعه نیروگاههای کوچک، محدودیتی وجود ندارد.

همدان- خبرنگار کیهان:

حمیدرضا چیت‌چیان در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح افزود: توجه به ساخت و توسعه نیروگاه‌های کوچک یکی از اهداف و سیاست‌های مهم وزارت نیرو محسوب می‌شود و هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد.
وی ادامه داد: این سیاست با هدف تأمین و تولید انرژی برق به ویژه با استفاده از انرژی خورشیدی پیگیری می‌شود تا نیاز برخی استانها در این زمینه برطرف شود.
چیت‌چیان وضعیت آب در کشور را نیازمند توجه ویژه دانست و خاطر نشان ساخت: برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز حوزه آب، بین وزارت نیرو و معاونت راهبردی رئیس جمهور مکاتباتی انجام شده تا بر اساس اولویت طرح‌ها، بودجه‌های مورد نیاز تخصیص یابد.
وزیر نیرو آغاز همزمان تعداد زیادی از طرح‌های حوزه آب را از مشکلات این وزارتخانه دانست و گفت: اجرای این طرح‌ها نیاز به اولویت‌بندی دارد تا بتوان از طولانی شدن روند اجرای آنها جلوگیری کرده و در مدت زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری برسند. وی بر تهیه و تولید تجهیزات مورد نیاز طرح‌های عمرانی در داخل کشور تأکید کرد و افزود: باید به تولید کنندگان داخلی اعتماد کرده و در اجرای پروژه‌های عمرانی به تجهیزات خارجی تکیه نکنیم. وی افزود: مشکل کم آبی و بحران‌های موجود در این حوزه با برنامه‌های موقت و گذرا رفع نمی‌شود مدیریت مصرف مهم‌ترین راه برون رفت از این مشکل است. وی اظهار کرد: با بکار بردن کشت گلخانه‌ای برای کاشت محصولات صیفی می‌توان مصرف آب را به یک دهم و با آبیاری قطره‌ای مزارع و باغات نیز این میزان مصرف را به یک سوم کاهش داد. وی در مراسم بهره‌برداری از سد سرابی تویسرکان یادآور شد خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح که این نیروگاه را از آبهای زیرزمینی منطقه بی‌نیاز می‌کند، در خرداد ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. عملیات اجرایی این طرح به صورت غیر رسمی از تیرماه سال جاری آغاز شد و تاکنون نیز 20درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این طرح 46 کیلومتر طول دارد که تاکنون نزدیک به 11 کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است. اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح 460 میلیارد ریال است که تاکنون 40 میلیارد ریال از آن تخصیص یافته است.