kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
در چهارمین سالگرد انقلاب

دولت آمریکایی السیسی صاحبان انقلاب را به خاک و خون کشید

همزمان با چهارمین سالگرد انقلاب مصر و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در قاهره، نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان با یکدیگر درگیر و طبق گزارش‌های منتشر شده تاکنون 8 تن از معترضان کشته شدند.

انقلاب اسلامی مصر وارد چهارمین سال خود شد. در این مدت اتفاقات زیادی در این کشور شمال آفریقا اتفاق افتاد. پیروزی اسلامگراها در اولین انتخابات ریاست جمهوری این کشور بعد از انقلاب، زنگ خطر را برای آمریکا به صدا در آورد، از این رو با کودتایی دولت «محمد مرسی» را برکنار و شورای نظامی را به ریاست «عبدالفتاح سیسی» را سر کار آوردند. اما طی این مدت نیروهای اسلام گرا نه تنها میدان را خالی نکرده‌اند بلکه به مناسبت‌های مختلف اعتراض خود را به دولت کودتا نشان دادند. دیروز نیز به مناسبت چهارمین سالگرد انقلاب 2011، انقلابیون بار دیگر به خیابان‌ها آمدند.
به دنبال فراخوان جنبش‌های جوانان مصری برای برگزاری تظاهرات در چهارمین سالروز «انقلاب 25 ژانویه» جمع زیادی از حامیان اخوان‌المسلمین دست به تظاهرات در مناطق مختلف زدند. نیروهای امنیتی نیز تظاهرات آنها را با گاز اشک‌آور متفرق کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، درگیری‌های شدیدی نیز میان نیروهای امنیتی و اعضای اخوان المسلمین در نزدیکی دادگاه «البساتین»، در منطقه «عرب المعادی» رخ داد و این نیروها تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین را متفرق کردند. تعدادی از تظاهرکنندگان نیز در پی درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند.
همچنین در درگیری میان نیروهای پلیس مصر و حامیان اخوان المسلمین در منطقه «عین شمس» یک تن و در استان «البحیره» نیز دو تن از تظاهرکنندگان کشته شدند. همچنین در منطقه «العواید» واقع در اسکندریه درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد که موجب کشته شدن دو تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شد. در انفجار منطقه «پل سوئز» نیز چند تن از نیروهای پلیس مصر زخمی شدند.
نیروهای ارتش مصر صبح دیروز میدان «التحریر» را برای دومین روز متوالی بسته بودند و در همین راستا حدود ۲۲ خودروی نظامی در تمامی ورودی‌های منتهی به این میدان استقرار یافت و موانع سیم خاردار در پشت این خودروها قرار داده شد. نیروهای ارتش مصر شنبه شب تمامی ورودی‌های منتهی به میدان التحریر را به منظور تامین امنیت سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه مسدود کردند. همچنین خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه نیز بسته شد.
شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که درگیری نیروی امنیتی با معترضان در استان کفر‌شیخ واقع در شمال مصر، دست کم 25 زخمی بر جای گذاشت که حال سه نفر از آنان وخیم گزارش شده است. همچنین سخنگوی حزب «الدستور» مصر ضمن محکوم کردن قتل یکی از اعضای ائتلاف سوسیالیست مردمی بدست نیروهای امنیتی، خواستار برکناری وزیر کشور شد.
از 25 ژانویه 2011 مردم مصر دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت «حسنی مبارک» زدند. با ادامه تظاهرات مردم مصر، «مبارک» دستور سرکوب تظاهرات در قاهره، سوئز و استان‌های دیگر را داد. ادامه تظاهرات و خشم مصری‌ها منجر به استعفای مبارک در 11 فوریه(بهمن) سال 2011 و ایجاد حکومت نظامی شد. اگرچه انقلاب مصری‌ها از سوی ارتش این کشور و به شکل کودتا به حاشیه رانده شد اما، انقلابیون با مشارکت گسترده در سالگرد انقلابشان نشان دادند، انقلاب اسلامی مصر هنوز زنده است.