kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۶۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷
در دیدار لاریجانی و اردوغان تاکید شد

تلاش برای ارتقای مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا 30 میلیارد دلار

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه بر ارتقای مبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار میان ایران و ترکیه تأکید کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به‌منظور شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، پس از ورود به فرودگاه مهرآباد تهران در تشریح دستاوردهای سفر خود گفت: این اولین نشست کشورهای اسلامی بعد از توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) و همچنین ترور مجاهدین حزب‌الله به وسیله رژیم منحوس صهیونیستی بود. این موضوعات در کمیته‌های کاری اجلاس به صورت جدی بررسی شد که خوشبختانه مواضع تمامی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس درخصوص برخورد با این موارد قاطع بود.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی در استانبول با «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس مجلس در این دیدار با تأکید بر همکاری نزدیک کشورهای اسلامی در اوضاع کنونی منطقه و جهان، اظهار داشت: همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در این ملاقات دو طرف با اشاره به مشترکات و توانمندی‌های موجود ایران و ترکیه، دستیابی به هدف 30 میلیارد دلار تجارت را امکان‌پذیر اعلام کردند و همکاری بیشتر در زمینه انرژی، حمل و نقل، تجارت و صنعت را حائز اهمیت خواندند.آنها همچنین درباره تحولات منطقه خاورمیانه بر همکاری و تلاش 2 کشور برای مساعدت یافتن راه‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشات و استقرار صلح و ثبات در کشورهای اسلامی اشاره کردند و همچنین توافق شد در این زمینه رایزنی‌های ایران و ترکیه افزایش یابد.
در ادامه علی لاریجانی در  حاشیه دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، در دیدار  با سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق گفت: ایران همواره در زمینه مبارزه با تروریسم در کنار مردم عراق خواهد بود و از وحدت سرزمینی در عراق حمایت می‌کند.
رئیس مجلس در پایان این دیدار یادآور شد: باید روابط اقتصادی و سیاسی ایران با عراق به سطح بیشتری ارتقاء یابد.
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با هیئت پارلمانی لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.در ابتدای این دیدار لاریجانی بر موضوع وحدت بین تمامی مسلمانان تأکید کرد و اظهار داشت:حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کشور سوریه محکوم است بنابراین مسلمانان باید با انسجام و وحدت اینگونه اقدامات تروریستی را به شدت محکوم کنند.همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در حاشیه اجلاس بین المجالس با امین حاجی مولیا، رئیس مجلس مالزی، «سردار ایاز» رئیس مجلس پاکستان، «ربکا کاداگا» رئیس مجلس اوگاندا وعاطف الطراونه، رئیس مجلس اردن دیدار و گفت وگو کرد .به گزارش فارس، گفتنی است علی لاریجانی که به منظور شرکت در دهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه سفر کرده بود، پنجشنبه شب بعد از گذشت 3 روز از آغاز سفرش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال مقامات کشوری و پارلمانی قرار گرفت.