kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۶۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹

کوتاه از ایران


انتقاد از برداشت صندوق توسعه
همدان- خبرنگار کیهان: قائم‌مقام صندوق توسعه ملی ایران گفت: تصمیمات مقطعی، ثبات و استمرار کار صندوق توسعه ملی را از بین می‌برد.
محمدقاسم حسینی افزود: برداشت‌های تکه تکه از صندوق توسعه ملی باعث نگرانی ما شده و از مجلس شورای اسلامی نیز گله مند هستیم.
وی ادامه داد: این گونه برداشت کردن و اتخاذ تصمیمات مقطعی، ثبات و استمرار فعالیت این صندوق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حسینی اضافه کرد: تنها 10 درصد موجودی صندوق توسعه ملی به صورت ریالی بوده و مابقی آن ارزی است و تاکنون نیز 35 میلیارد دلار اجرای طرح‌های مختلف را در کشور پذیرفته است. وی ادامه داد: بانک‌ها نیز تا 10 اسفند ماه فرصت دارند طرح‌های مرتبط با صندوق توسعه ملی را به مرکز ارسال کنند تا در صورت تصویب، تسهیلات مورد نیاز آنها تا خرداد ماه سال آینده پرداخت شود.
50 درصد واردات کشور قاچاق است
قم- فارس: رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با توجه به برآورد کارشناسان، 50 درصد از واردات کشور به صورت قاچاق می‌باشد که رقمی معادل 60 هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه عمرانی است.
حبیب‌الله حقیقی در دیدار با آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی قاچاق کالا را از نظر اقتصادی معادل 40 تا 50 درصد واردات کشور دانست و اظهار کرد: در سال گذشته میزان کل واردات کشور طبق برآورد کارشناسان 50 میلیارد دلار بوده است. وی افزود: با توجه به این میزان نزدیک 25 میلیارد دلار قاچاق وجود داشته است که از این آمار می‌توان به این نتیجه رسید 50 درصد از واردات کشور از طریق قاچاق انجام شده است.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بودجه عمرانی کشور برابر با 30 هزار میلیارد تومان است یعنی دو برابر بودجه عمرانی به قاچاق کالا اختصاص یافته است.
80 میلیارد دلار مبادلات تجاری
اصفهان- واحد مرکزی خبر: ایران امسال 80 میلیارد دلار با کشورهای دیگر مبادلات تجاری داشت. مدیر کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سومین همایش بررسی آخرین قوانین و مقررات واردات و صادرات در سال‌های اخیر در اصفهان با بیان این مطلب افزود: این میزان در بخش واردات، 38 میلیارد دلار بود.
حسینی گفت: در 9 ماه امسال مجموعه صادرات خدمات کالا همراه با میعانات گازی حدود 44 میلیارد دلار و این رقم صادرات بدون احتساب میعانات گازی حدود 25 میلیارد دلار بود. وی با اشاره به اینکه، نسبت صادرات به واردات روند خوبی دارد افزود: اکنون این رقم به حدود یک برابر رسیده است.
ساخت پمپ کرایژونیک
ساوجبلاغ- فارس: معاون وزیر نفت از دستیابی کشور به دانش ساخت پمپ کرایژونیک خبر داد و گفت: مهندسین داخلی با سه سال مطالعه امروز توانستند یکی از نیازهای اصلی شرکت نفت را تأمین کنند. سیدعماد حسینی افزود: دانش تولید این پمپ در اختیار کشورهای آمریکا، ژاپن و فرانسه بود که امروز ایران هم توانست با اتکا به دانش و تخصص مهندسین خود تولید این نوع پمپ پیشرفته را در کشور بومی‌سازی کند.معاون وزیر نفت افزود: ایران یکی از بزرگترین صادر کننده گاز در جهان است و توانسته پمپ کرايژونیک که برای پمپاژ گاز مایع پروبان استفاده می‌شود و فوق‌العاده حساس است، تولید کند. این مسئول تأکید کرد: قیمت این پمپ 50 درصد پایین‌تر از مشابه‌های خارجی است و سالانه بیش از 400 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را در بر دارد.