kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۵۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

رشد 19 درصدی تجارت خارجی ایران طی 10 ماه

تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه فروردین تا دی امسال با افزایش ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۸۶ میلیارد دلار رسید.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه فروردین تا دی امسال با رشد ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.
صادرات ایران بجز نفت خام در ماه‌های فروردین تا دی سال ۹۲ بالغ بر 34/285 میلیارد دلار اعلام شده بود که این رقم با رشد ۲۴ درصدی در مدت مشابه سال جاری به42/584 میلیارد دلار رسیده است.
واردات در این مدت رشد کمتری از صادرات داشته و به 43/677 میلیارد دلار رسیده است. واردات ایران در ۱۰ ماهه سال قبل 37/835 میلیارد دلار اعلام شده بود که این رقم با رشد ۱۵ درصدی در ۱۰ ماهه امسال مواجه شده است.
بر این اساس کل تجارت خارجی ایران که در ۱۰ ماهه سال ۹۲ بالغ بر 72/12 میلیارد دلار گزارش شده بود در مدت مشابه امسال با رشد ۱۹ درصدی مواجه شده و به 86/261 میلیارد دلار رسیده است.از 42/584 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران در ماه‌های فروردین تا دی امسال 12/088 میلیارد دلار شامل صادرات میعانات گازی و 12/771 میلیارد دلار شامل صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.صادرات میعانات گازی در ۱۰ ماهه امسال با رشد ۴۱ درصدی و صادرات پتروشیمی با رشد ۳۸ درصدی مواجه شده است.