kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲

انتقاد شدید عمان از سیاست نفتی اوپک

وزیر نفت عمان از سیاست تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، محمدبن حمد الرومی وزیر نفت عمان با انتقاد از سازمان کشورهای صادرکننده نفت گفت: این سازمان در حال ایجاد بی‌ثباتی در بازار بدون نفع رساندن به تولیدکنندگان نفت است و عمان در حال لطمه خوردن از این سیاست است.
سخنان وی که در کنفرانس صنعت انرژی در کویت برگزار شد اولین انتقاد مستقیم و علنی عمان از اوپک از زمان شروع کاهش قیمت نفت در سال گذشته است.
در این کنفرانس همچنین وزرای نفت کویت و عراق حضور داشتند.
عمان یک صادرکننده کوچک نفت است که در اوپک عضویت ندارد و همانند همسایگان خود در خلیج ‌فارس ذخایر ارزی هنگفت ندارد که بتواند برای تحمل دوران کاهش قیمت نفت از آن استفاده کند.
سخنان رومی نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ها درباره لطمات اقتصادی پیش‌روی عمان به دلیل کاهش قیمت نفت است.
ایران و ونزوئلا نسبت به سیاست اوپک مبنی بر حفظ سطح تولید خود به شدت انتقاد کرده‌اند اما عمان یکی از متحدان دیپلماتیک عربستان پیشتر از این کار خودداری کرده بود.
اوپک در ماه نوامبر تصمیم گرفت که سقف تولید رسمی خود را به رغم کاهش قیمت نفت تثبیت کند.
عربستان و متحدان عرب این کشور در حاشیه خلیج فارس از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم بودند و اعلام داشتند که اوپک باید از سهم بازار خود در برابر تولیدکنندگان پرهزینه‌تر خارج از اوپک نظیر نفت شیل آمریکا دفاع کند.
رومی در این کنفرانس گفت: من واقعا نمی‌فهمم که سهم بازار چطور می‌تواند از حفظ درآمد نفتی مهم‌تر باشد.
وی افزود: درآمد روزانه اوپک زمانی که جنگ قیمت را شروع کرد دو میلیارد و 700 میلیون دلار تا دو میلیارد و 800 میلیون دلار بود و قصد داشت برای سهم بازار بجنگد. اکنون درآمد روزانه اوپک به سختی به یک و نیم میلیارد دلار می‌رسد و به نظر مقامات اوپک ظاهرا یک‌ونیم میلیارد دلار بهتر از 2/7 میلیارد دلار است!
وی خاطرنشان کرد: من این سیاست را نمی‌فهمم. این سیاست شما است که من آن را درک نمی‌کنم. ما نمی‌توانیم این موضوع را درک کنیم. این تجارت نیست.
رومی هشدار داد: سیاست اوپک ممکن است موقتا باعث خروج تولیدکنندگان پرهزینه نفت از بازار شود اما آنها در نهایت دوباره باز خواهند گشت و این امر سیاست اوپک را بی‌فایده می‌کند.
وزیر نفت عمان تاکید کرد: بنابراین ما به چه چیز رسیده‌ایم؟ ما باعث بی‌ثباتی شده‌ایم. چطور می‌توان در یک بازار بی‌ثبات برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
وزیر نفت عمان خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی برای عمان بسیار بد است. این شرایط واقعا دشوار است و سیاست‌های اوپک بسیار نامناسب هستند.
تاثیر مرگ پادشاه عربستان بر قیمت نفت
در همین حال با مرگ پادشاه عربستان قیمت نفت افزایش یافت.
رسانه غربی تلگراف در این باره با اشاره به سیاست نفتی ملک عبدالله که خواهان کاهش شدید قیمت نفت بود نوشت: با مرگ حامی بزرگ کاهش قیمت نفت، پادشاه عربستان، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.
به گزارش فارس، با مرگ عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود پادشاه عربستان، قیمت پایه نفت خام با 1/7 درصد افزایش بالا رفت و به حدود 49/41 دلار در هر بشکه رسید.
افزایش قیمت نفت به دلیل احتمال ناامنی سیاسی در بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهانی اعلام شده است.
در عین حال یک مقام سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد با مرگ پادشاه عربستان اتفاق خاصی در سیاست نفتی این کشور رخ نمی‌دهد.
«فتیح بیرول» مدیر بخش اقتصاد جهانی در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد گفت: «با درگذشت پادشاه (عربستان) و تغییراتی در دولت، من انتظار تغییرات عمده در سیاست‌های نفتی عربستان سعودی را ندارم.»
این در حالی است که با توجه به بروز جنگ قدرت در میان شاهزادگان عربستان احتمال بی‌ثباتی در سیاست‌های این کشور از جمله مباحث نفتی وجود دارد.
عربستان طی ماه‌های اخیر در یک همسویی آشکار با آمریکا و برای ضربه‌ به ایران و روسیه به شدت از کاهش قیمت جهانی نفت حمایت می‌کرد.