kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵
رئیس مجلس با اشاره به برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی:

دولت قانون‌شکنی و تهدید نکند کار مجلس نظارت است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نادران در زمینه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: دولتی‌ها خارج از مسائل قانونی عمل نکنند و مجلس را تهدید نکنند زیرا کار مجلس نظارت است و گزارش دیوان محاسبات در صحن قرائت خواهد شد.


به گزارش فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در جلسه علنی دیروز  در اخطار خود با استناد به مواد 24 و 236 آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در اردیبهشت ماه گزارشی ارائه و کمیسیون بودجه مکلف شد در مورد برداشت 1/4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی بررسی و اظهار نظر کند.
وی با اشاره به اینکه در همان زمان نمایندگان دولت و کمیسیون در جلسه‌ای بر این برداشت از صندوق توسعه ملی صحه گذاشتند،‌ افزود: نماینده دولت در آن جلسه اذعان کرد که برداشت 1/4 میلیارد دلاری از این صندوق سبب افزایش نقدینگی در کشور در پایان سال 92 شد، بنابراین کمیسیون به وظیفه خود عمل کرد و گزارش را برای ارائه به صحن تقدیم کرد.
نادران با یادآوری طولانی شدن در دستور کار قرار گرفتن گزارش دیوان محاسبات در این باره خاطرنشان کرد: وقتی گزارش ارائه شد مجلس مورد حمله قرار گرفت و از سوی معاون اول رئیس جمهور و سخنگوی دولت تهدید شد در حالی که توجه نداشتند که این نه اولین بار است و نه آخرین بار که مجلس مورد هجمه قرار می‌گیرد.
وی با تقاضا برای رسیدگی به این گزارش که تخلف دولت را اثبات می‌کند، تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه جلسه‌ای با حضور چهار نفر از اعضای دولت برگزار کرد که آنها توضیحاتی در این باره ارائه کردند که دیوان محاسبات هنوز فرصت پاسخگویی نیافته است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: توافقی میان کمیسیون برنامه و بودجه و دولت صورت گرفت و بر گزارش دیوان محاسبات درباره برداشت دولت از صندوق توسعه ملی صحه گذاشته شد، اما سخنگوی دولت بعدا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این پول برداشت نشده است و کار مجلس خلاف قانون بوده در حالی‌که بلافاصله خود پاسخ شبهه خودش را می‌دهد و از جایگاه رفیع مجلس سخن می‌گوید.
وی ادامه داد:‌ شما جایگاه مجلس را رفیع می‌خوانید اما آن را به ارائه گزارش کذب متهم می‌کنید و آن را به توپ می‌بندید.
نادران با تأکید بر لزوم قرائت گزارش دیوان محاسبات درباره تخلف دولت به علت تهدید مجلس از سوی دولت و تکرار اینگونه برداشت‌ها اضافه کرد: اکنون یک گزارش برداشت 18 میلیارد دلاری هم داریم که ابعاد آن مبهم است.
علی لاریجانی رئیس مجلس در توضیح اخطار نادران عنوان کرد: بنده قبلا هم گفته‌‌ام هیچ تخلفی در کاری که کمیسیون انجام داد نیست و پس از صحبت میان نمایندگان دولت و اعضای کمیسیون صحت کار کمیسیون محرز شد و یک بند از تفاهم نمایندگان دولت و مجلس هم این است که گزارش دیوان صحیح است.
وی خطاب به اعضای دولت گفت: آقایان خارج از مسائل قانونی عمل نکنند و مجلس را هم تهدید نکنند چرا که کار بی‌ربطی است، کار مجلس نظارت است و گزارش دیوان در کمیسیون بررسی شده و در صحن خوانده خواهد شد.
قوه قضائیه با ظلم‌کنندگان بر حق ملت
 قاطعانه برخورد کند
230 نفر از نمایندگان مجلس با تأکید بر اینکه حصر سران فتنه را اقدامی قانونی می‌دانیم، گفتند: منتظریم تا قوه قضائیه بعد از اتمام مهلت شورای عالی امنیت ملی با قاطعیت نسبت به ظلم‌کنندگان بر حق ملت ایران در انتخابات 88 تصمیم‌گیری کند.
230 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از همه شخصیت‌ها، جریانات، رسانه‌ها و صدا و سیما به دلیل گرامیداشت یوم‌الله 9 دی تقدیر و تشکر کردند.
در این بیانیه تاکید شده است: 9 دی یوم‌اللهی است که ملت ایران با خلق این حماسه، پیام محمد (ص) را به جهانیان رساندند و ایستادگی بر سر اصول ملی و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی را به جهانیان یادآور شدند و با حضور چند ده میلیونی خود پیروی از آرمان‌های امام راحل و تبعیت از امام خامنه‌ای را به نمایش گذاشتند و ریشه فتنه را سوزاندند.
نمایندگان در ادامه یادآوری کردند: یادآوری هر ساله 9 دی و بزرگداشتی که حماسه ملی نه تنها تحقق مطالبه رهبری معظم انقلاب در زنده نگه داشتن این روز ملی است که در واقع از جمله تقویت بنیه دفاعی میهن اسلامی است.
وکلای مجلس خاطرنشان کردند: بی‌شک دشمنان ملت ایران و فریب‌خوردگان فتنه‌گر داخلی در یادآوری این حماسه تاریخی و نقش بی‌بدیل مقام معظم رهبری در خنثی کردن فتنه 88 بیم دارند چرا که یادآوری ریشه‌های شبه‌کودتای سال 88 سبب بیداری هر ساله نسل‌های مختلف جامعه و روشن شدن خط نفاق جدید خواهد شد.
در این بیانیه تاکید شده است: ما نمایندگان امضاکننده این بیانیه ضمن تعظیم مجدد در برابر عظمت ملت بزرگ و بیدار ایران اسلامی که یوم‌الله 9 دی را خلق کردند، پایبندی خود را بر اصول مورد تأکید مردم در 9 دی سال 88 اعلام و با تأکید بر نگهبانی از خط قرمزی که رهبر معظم انقلاب درباره فتنه 88 تعیین کردند،‌ نه تنها حصر سران فتنه را اقدامی قانونی می‌دانیم، بلکه منتظریم تا قوه قضائیه بعد از اتمام مهلت شورای‌عالی امنیت ملی با قاطعیت نسبت به ظلم‌کنندگان بر حق ملت ایران و کسانی که به دنبال از بین بردن حق‌الناس در انتخابات سال 88 بودند، تصمیم‌گیری کند.
نمایندگان در پایان خاطرنشان کردند: همچنین از تمام رسانه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی و شخصیت‌هایی که با بزرگداشت یوم‌الله 9 دی بر تحقق مطالبات مردم و محاکمه سران فتنه تأکید کردند، سپاسگزاریم، به ویژه از رسانه ملی تقدیر می‌کنیم که با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده با تهیه میزگردها،‌ اخبار و گزارش‌های روشنگرایانه درباره فتنه 88 به مطالبه رهبری معظم انقلاب پاسخ درخوری داد که به دور از شعارزدگی بود و عمق شعارهای 9 دی 88 که حرف اصلی ملت ایران بود را به نمایش گذاشت و جریان تفرقه‌انداز و دروغگو را بیش از پیش رسوا کرد و با نمایش حضور چند ده میلیونی ایران اسلامی در 9 دی 88 توانست جلوه کوچکی از این نماد وحدت ملی را یادآور شود.
نمایندگان از توضیحات وزیر خارجه قانع شدند
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز  سؤال ملی جواد کریمی ‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و عده دیگری از وکلای ملت از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این سؤال پیش از این در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفته بود اما به دلیل عدم اقناع نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، سؤال مذکور برای رسیدگی بیشتر به صحن علنی موکول شده بود.
کریمی ‌قدوسی در پایان سخنان خود تأکید کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است.
پس از پایان سؤال کریمی ‌قدوسی نماینده مشهد از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: شما باید اعلام کنید که قانع شده‌اید یا نه؟ اگر قانع نشده‌اید مجلس موظف به رأی‌‌گیری است زیرا قبلاً هم این مشکل را داشتیم.
با اعلام قانع نشدن کریمی قدوسی نمایندگان مجلس با 125 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شدند.
گفتنی است کریمی قدوسی در بیان جزئیات سؤال خود گفت:  چرا با وجود اینکه از مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها منع شدید، بار دیگر در نشست اخیر آن را تکرار کردید؟
وی اضافه کرد: در تیر ماه گذشته در مقاله خود در روزنامه لوموند، نوشتید، ما آمده‌ایم تا با کاهش توانمندی‌هایمان، از شما رفع نگرانی کنیم، این برنامه‌ها با مشورت دانشمندان هسته‌ای غیرایرانی تهیه شده، این مقاله توسط سایت وزارت خارجه کشورمان ترجمه شده و موجود است، چرا اکثر زمان مذاکرات یک سال گذشته متوجه مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ شد و سایر کشورهای 1+5 در اولویت دوم بودند؟ چرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مذاکراتی که می‌فرمایید نباید جنایی شود در آن کشور می‌گویید اگر با ما و آن دولت کنار نیایید، 16 ماه دیگر در انتخابات آینده مردم ایران به جریان ضد غربی رای می‌دهند، مگر شما جریان غربی هستید که قرار است جریان ضد غربی سر کار بیاید؟
چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ ندادید؟!
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان جزئیات سؤال خود از وزیر امور خارجه بیان داشت: چرا تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به شرق و کشورهای آسیایی بکشانید و مستمرا در نیویورک و ژنو بودید؟ چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید؟ چرا تهدید و توهین‌ها را به ملت بی‌جواب گذاشتید؟ چرا یک گزارش رسمی به ملت ایران ندادید؟ چرا در توافق ژنو در همان قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یک‌طرفه به طرف مقابل دادید؟
کریمی قدوسی اضافه کرد: چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه دیدار با عناصر فتنه داده شد؟ کمیسیون امنیت ملی در این زمینه کمیته ویژه تشکیل داد و گزارش آن به صحن فرستاده شد، تشخیص کمیته با توجه به مستندات این بود که این دیدار با اجازه و چراغ سبز شما صورت گرفته است.
سیاست خارجی سهم کوچکی در ارتقای امنیت
 و اقتدار کشور داشت
وزیر خارجه نیز در پاسخ به سوال کریمی قدوسی با بیان اینکه امروز حتی رهبران آمریکا و غرب در صحبت راجع به ایران بر فتوای درخشان رهبری تأکید می‌‌کنند، گفت:  سیاست خارجی توانسته در پی توافق ژنو با فضاسازی‌های خصمانه و بهانه‌جویی‌های هر روزه علیه نظام مقدس ایران مقابله و سهم کوچکی در ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایجاد کند و این جزیی از وظایف قانونی و ذاتی دستگاه دیپلماسی است.
ظریف گفت: به شما اطمینان می‌دهم دولت و تیم مذاکره‌کننده هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات هسته‌ای دنبال نکرده و نخواهد کرد.
جناحی شدن سیاست خارجی
نقطه بی‌بازگشت شکست آن است
وزیر خارجه همچنین گفت: عمیقا اعتقاد دارم که جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف سیاسی و جناحی گناهی نابخشودنی است و به همین دلیل بحث هسته‌ای بر مبانی فتوای درخشان مقام معظم رهبری طراحی شده است.
وی گفت: مسئله هسته‌ای به عنوان یک امر ملی و فراجناحی پیگیری می‌‌شود و ما از منافع همه مردم دفاع و اهداف عالی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم.
ظریف ادامه داد: نگاه به درون و اتکا به توان مردم، اقتصاد مقاومتی مبتنی بر تولید و کارآفرینی، توانایی دفاعی، حضور موثر، سازنده و نقش‌آفرین در صحنه منطقه‌ای و جهانی و از همه مهم‌تر انسجام ملی، شالوده اقتدار کشور را تشکیل می‌دهد.
وی همچنین گفت: امروز کسی راجع به اصل غنی‌سازی صحبت نمی‌کند، تنها صحبت امروز راجع به میزان غنی‌سازی است چرا که امروز غنی‌سازی و حرکت به سمت غنی‌سازی صنعتی به عنوان یک واقعیت مسلم برای همه حاصل شده و دیگر کسی نسبت به آن تردیدی ندارد.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز کسی از تعلیق غنی‌سازی صحبت نمی‌کند، امروز کسی از تعطیلی فردو یا اراک صحبت نمی‌کند. کارشناسان توانمند ما در مذاکرات کارشناسی با همتایان در گروه 1+5 مشغول مباحث ریز فنی درباره جزییات هستند.
وی ادامه داد: امروز حتی رهبران آمریکا و غرب در صحبت راجع به ایران در مورد مخالفت ایران با سلاح‌های کشتار جمعی مبنی بر فتوای درخشان مقام معظم رهبری تأکید می‌‌کنند.
وزیر خارجه همچنین گفت: طرف‌های ما در مذاکرات امروز به خوبی درک کرده‌اند که ایران پایبند مذاکره و بیزار از ذلت است. ما اهل استدلالیم و حرف ناحساب نمی‌پذیریم.
مصوبات جلسه علنی مجلس
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز مصوب کردند که نقل و انتقال اوراق بهادار بازارگردانی بازارگردانان دارای مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار در بورس و فرابورس از پرداخت مالیات مقطوع نیم درصد معاف است.
مجلسی‌ها همچنین وزارتخانه‌های نفت و نیرو را مجاز کردند نسبت به تشویق خانواده‌هایی که حد معین مصرف آب، برق و گاز را رعایت می‌کنند، اقدام نمایند.
وکلای ملت از سوی دیگر  به بانک مرکزی اجازه دادند از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی، تفاوت ریالی ناشی از تعهدات ارزی قطعی با نرخ رسمی ارز تا نرخ ارز روز پرداخت ناشی از واردات کالاها تا پایان سال ۹۱ را تامین کند.
خبر دیگر اینکه مجلسی‌ها در لایحه خروج از رکود مصوب کردند که شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس از پرداخت حق تمبر معاف هستند.
بهارستان‌نشین‌ها در ادامه مصوب کردند که برخی سازمان‌های توسعه‌ای از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری معاف هستند.
مجلس همچنین دولت را موظف کرد نسبت به تعیین تکلیف نرخ و فرآیند تسویه بدهی بدهکاران ارزی اقدام کند.