kayhan.ir

کد خبر: ۳۴۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
شهردار تهران در اختتامیه جشنواره برترین‌های پژوهش و نوآوری شهری:

مدیریت جهادی به مدیریت علمی نزدیک است

هفتمین جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری و کنفرانس علمی مدیریت شهری با معرفی برترین‌های حوزه پژوهش مدیریت شهری به کار خود پایان داد.

سرویس اجتماعی-

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در آیین اختتامیه این جشنواره که در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت جهادی بیش از هر مفهوم دیگری به مفهوم مدیریت علمی نزدیک است، گفت: قدرت امروز ما و چرخ پیشرفت در هر جامعه‌ای در گرو علم، توسعه علمی و تکریم عالمان آن جامعه است.شهردار تهران گفت: امروز شهرها و به ویژه کلانشهرها مرکز تولید قدرت، ثروت و معرفت هستند ولی در عین حال باید با فقر و تکاثر نیز به عنوان دو منکر بزرگ مبارزه کنیم.قالیباف تأکید کرد: با کمک اندیشمندان، فضلا، علما، دانش‌پژوهان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌ایم دو معروفی که هدف اصلی ما به شمار می‌روند «تعلیم و تکریم» است که باید آنها را به عنوان دو هدف اصلی در نظر داشته باشیم و تمامی حرکت‌های خود را با این دو هدف بزرگ مقایسه کنیم. همچنین باید با دو منکر بزرگ یعنی «فقر و تکاثر» به طور جدی مبارزه کنیم.وی با بیان اینکه مدیریت جهادی بیش از هر مفهوم دیگری، به مفهوم مدیریت علمی نزدیک است، تصریح کرد: در بعضی مواقع هنگامی که از مدیریت جهادی بحث می‌شود، به نوعی می‌خواهند یک موضوع را با کار صرفاً سریع مقایسه کنند. این در حالی است که نزدیک‌ترین مفهوم به مدیریت جهادی، مفهوم علمی است چرا که اگر کاری علمی نباشد، اساساً جهادی نیست. قالیباف افزود: نه تنها در روابط بین انسان‌ها و جامعه، بلکه حتی در جایگاه‌ها، رقابت‌ها، مقاومت‌ها، عرصه‌های بین‌المللی و حتی در جایگاه کشورها برای مبارزه با ظلم،‌استکبار، استعمار و دفاع از انسانیت و آزادگی نیازمند به علم هستیم.
شهردار تهران با بیان اینکه خیلی از کشورهایی شاید در قرن گذشته قدرت جدی در عرصه بین‌المللی نبودند اما امروز به خاطر قدرت علمی‌شان به عنوان یک قدرت مطرح هستند، ادامه داد: امروز در موضوع هسته‌ای و فشارهای استکبار نیز تردید نکنید که ظاهر موضوع مسئله هسته‌ای است، اساس آن برای مقابله با رشد علمی در کشور است. چرا که احساس می‌کنند اگر کشور در عرصه علم و دانش با رویکرد و باورهای اسلامی قدرتمند شود، هژمونی مستکبران به خطر می‌افتد. از همینجاست که با آن مبارزه می‌کنند.قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع پژوهش در کشور تصریح کرد: نمی‌خواهیم همه پژوهش‌های شهرداری را متمرکز در مرکز مطالعات شهرداری تهران بکنیم، چرا که اساساً با تمرکزگرایی، مخصوصاً در کار علمی مخالف هستیم، اما باید بپذیریم که به خاطر رشد پژوهش‌های با کیفیت و جهت‌دار نیازمندیم تا ابتدا و انتهای پژوهش به مرکز مطالعات ختم شود.گفتنی است، 3 هزار و 608 اثر در هفت محور از 36 کشور به این جشنواره ارسال شد که 30 نفر در پنج قالب شهر ایرانی- اسلامی سبک زندگی و ترافیک انتخاب شدند.همچنین در محورهای اعلامی سه نفر به عنوان پژوهشگر برتر و سه اثر بین‌المللی نیز انتخاب شدند. از ویژگی‌های دیگر این جشنواره این بود که سازمان‌های بین‌المللی همانند متروپلیس نیز شرکت کرده بودند.